اینفوگرافیک چیست

با تبدیل کردن مطالب هر پست به یک اینفوگرافیک جذاب، علاوه بر اینکه می‌توانید میزان اشتراک‌گذاری آن پست را افزایش داده و از این طریق ترافیک بیشتری جذب کنید، می‌توانید اینفوگرافیک طراحی شده را در شبکه‌های اجتماعی خودتان نیز به اشتراک گذاشته و از این طریق نیز خود را به عنوان یک فرد متخصص معرفی نمایید.
 ۱۳۹۸/۱۰/۸ | ۱۳:۵۰  زمان مطالعه 3 دقیقه
اینفوگرافیک چیست

از زمان انسان‌های غارنشین، انسان‌ها سعی در برقراری رابطه با یکدیگر از طریق تصویر داشته‌اند و تا به امروز نیز استفاده از تصویر یکی از بهترین و تأثیرگذارترین روش‌های انتقال اطلاعات است. با این روش دیگران بهتر حرف ما را درک می‌کنند، راحت‌تر با ما ارتباط برقرار می‌کنند، جذب گفته‌هایمان شده و پیاممان برای مدت بیشتری در ذهنشان باقی خواهد ماند. یکی از روش‌های انتقال اطلاعات از طریق تصویر، استفاده از اینفوگرافیک است.

 

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک از دو کلمه اینفو (به معنی اطلاعات) و گرافیک (به معنی ترسیم) تشکیل شده است. به عبارت دیگر به معنی (ترسیم اطلاعات) تصویر یا یک نمودار است که در آن اطلاعات، آمار یا یک دانش برای فهم بهتر نمایش داده می‌شود.

به طور کلی می‌تواند برای اهداف زیر به کار برود:

  • اطلاع رسانی
  • افزایش سرعت انتقال اطلاعات
  • قرار دادن حجم زیادی از اطلاعات در یک فضای کم
  • نشان دادن نتایج تحقیقات علمی
  • نمایش دادن نقشه‌ها
  • تبلیغات
  • آموزش
  • و غیره

 

اینفوگرافیک چگونه به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

اینفوگرافیک از خشکی متن کاسته و به شما کمک می‌کند تا استفاده از تصاویر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب مخاطب برقراری ارتباط با شما را ساده‌تر می‌یابد و امکان مراجعه مجدد ایشان به شما بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه احساس بهتری نسبت به برند یا کسب و کارتان پیدا می‌کند.

 

انواع اینفوگرافیک

6 نمونه از رایج‌ترین انواع اینفوگرافیک عبارت‌اند از:

اینفوگرافیک‌های آماری

اینفوگرافیک‌های آماری

معمولاً برای نمایش نتایج یک تحقیق که به صورت داده‌های آماری ارائه شده از نمودار، جدول و یا ارائه اطلاعات و داده‌ها در داخل دایره یا اشکال دیگر استفاده می‌شود. می‌توان این نمودار را به وسیله آیکون، تصاویر یا تایپوگرافی های زیبا به شکل‌های جذاب‌تری درآورد و آن را به یک اینفوگرافیک خلاقانه و جذاب تبدیل کرد.

دراین مورد کلمه کلیدی موضوع مورد مطالعه به همراه عدد نتیجه شده از مطالعه ذکر می‌شوند.

اینفوگرافیک‌های حاوی اطلاعات

اینفوگرافیک‌های حاوی اطلاعات

ساده‌ترین روش برای انتقال اطلاعات یا یک ایده جدید به دیگران استفاده از اینفوگرافیک‌های اطلاعاتی است. در این مدل  یک تیتر کلی وجود دارد و چند تیترهای فرعی به همراه آیکون‌های مربوطه و یک توضیح مختصر مربوط به هرکدام.

اینفوگرافیک‌های تاریخچه‌ای

اینفوگرافیک‌های تاریخچه‌ای

اینفوگرافیک تاریخچه‌ای برای نمایش تاریخچه یک چیز یا نمایش یک سلسله وقایع و رویدادها استفاده می‌شود. در این مورد نیز یک تیتر اصلی، تیترهای فرعی به همراه آیکون‌ها و توضیحاتی برای تیترهای فرعی وجود دارد با این تفاوت که در اینفوگرافیک تاریخچه‌ای، تیترهای فرعی معمولاً اعداد سال‌ها هستند که به ترتیب شامل چند سال پشت سر هم می‌شوند و توضیحات آن نیز شامل وقایعی است که در رابطه با تیتر اصلی طی آن سال رخ داده است.

اینفوگرافیک‌های نشان‌دهنده فرایند انجام کار

اینفوگرافیک‌های نشان‌دهنده فرایند انجام کار

به وسیله این نوع اینفوگرافیک‌ها می‌توان فرایند و پروسه انجام هر کاری را به سادگی توضیح داد. کار مورد نظر تیتر اصلی است و هر مرحله از کار تیترهای فرعی هستند. به این ترتیب، مراحل انجام به مدت طولانی‌تری در ذهن باقی خواهند ماند. به خصوص اگر اشکال مناسبی انتخاب شده باشد.

اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای

اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای

یکی از بهترین روش‌های مقایسه دو یا چند چیز با هم، قرار دادن آن‌ها در یک جدول کنار یکدیگر و نوشتن ویژگی‌های مشترک آن‌هاست. اگر بتوان این ویژگی‌ها را با تصویر نمایش داد، مقایسه به بهترین نحو ممکن انجام شده است.

اینفوگرافیک‌های سلسله مراتبی

اینفوگرافیک‌های سلسله مراتبی

معروف‌ترین این نوع اینفوگرافی، هرم غذایی است. در هرم غذایی شما نیاز بدن به هر ماده غذایی را بر اساس مقدار مورد نیاز آن مشاهده می‌کنید. به طوری که کربوهیدرات‌ها با بیشترین میزان نیاز در کف هرم قرار دارند و در نوک هرم چربی‌ها و شیرینی‌ها با کمترین میزان نیاز مصرف جای دارند. هرم مازلو نیز نمونه دیگر این نوع اینفوگرافیک به شمار می‌آید.

 

مراحل طراحی یک اینفوگرافیک موفق

برای اینکه یک اینفوگرافیک موفق طراحی کنید که برای همیشه ماندگار بماند، باید طبق اصول کار کنید. ما به شما پیروی از مراحل زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

انتخاب موضوع مناسب

موضوع Infografic همان سؤالی است که باید پاسخ داده شود. شما در اینفوگرافی قصد دارید به کدام نیاز کاربران پاسخ دهید؟ قصد دارید چه اطلاعاتی را به ایشان منتقل کنید؟ با پاسخ دادن به این سؤال‌ها می‌توانید نوع اینفوگرافیک مورد نیاز خود را نیز مشخص نمایید.

تحقیق و گردآوری اطلاعات

اکنون باید به دنبال پاسخ سؤال بگردید. از منابع موثق و معتبر کمک بگیرید و تا از صحت اطلاعات مطمئن نشده‌اید آن‌ها را استفاده نکنید. حتی ممکن است خودتان دست به کار شده و از یک جامعه آماری تحقیق کنید. استفاده از مقالات علمی دیگران، کتاب‌ها و حتی گوگل نیز می‌تواند مفید باشد.

تهیه اینفوگرافیک، بصری سازی داده و اطلاعات

در این مرحله باید اطلاعات به دست آمده را به صورت تصویری درآورید. به این منظور باید کلمات کلیدی متن را پیدا کنید، آن را به مراحل یا بخش‌های کوچک‌تر تقسیم نمایید و سپس برای هر بخش یک تصویر مناسب انتخاب کنید. تصویر انتخابی باید به بهترین شکل ممکن پیام شما را به مخاطب انتقال دهد. بنابراین کارهایی که در این مرحله باید انجام دهید عبارت‌اند از:

  • سازمان دهی اطلاعات
  • پیدا کردن بخش‌های کلیدی
  • بخش‌بندی یا مقایسه قسمت‌ها
  • کشف رابطه بین بخش‌ها با هم
  • تبدیل اطلاعات نوشتاری به اطلاعات تصویری

توزیع اینفوگرافیک در کانال‌های مؤثر

اکنون وقت آن رسیده تا اینفوگرافیک آماده خود را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف به اشتراک بگذارید تا کار هنری شما به اطلاع همه برسد و بین مردم دست‌به‌دست شود.

 

اینفوگرافیک در طراحی سایت و سئو

وقتی سایتی طراحی می‌کنید، حتماً یکی از اولین اقداماتی که همراه با اولین طراحی‌های سایت صورت می‌پذیرد سئوی سایت است. این دو مسئله برای وب‌سایت مانند مغز و قلب در بدن از عناصر مهم برای بقا و حیات به شمار می‌روند. بدون سئو سایت شما دیده نمی‌شود و بدون طراحی اصولاً سایتی وجود نخواهد داشت. اما در این میان اینفوگرافیک چه تأثیری دارد؟

  • سایت شما را زیبا می‌کنند.
  • چشم‌گیرند و خلاقیت، هنر و توانمند بودن شما را به کاربر نشان می‌دهند.
  • کاربر را جذب می‌کنند تا مدتی را در سایت شما بماند و مشغول تماشا و مطالعه اینفوگرافیک شود.
  • اشتراک‌گذاری مطلب را بالا می‌برد و در نتیجه ترافیک بیشتری روانه سایتتان خواهد شد
  • به شما در برقراری رابطه با کاربر کمک می‌کنند

 

چند نکته مهم در طراحی اینفوگرافیک

برای طراحی اینفوگرافیک می‌توانید از قالب‌های آماده نیز استفاده کنید. برخی سایت‌ها بر اساس نوع اطلاعات مورد نظر شما، قالب اینفوگرافیک مورد نیاز را با رنگ و طرح‌بندی دلخواهتان به صورت آماده تحویل می‌دهند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که اطلاعات خود را در آن وارد کنید.

هر چه در Infografic بیشتر از تصاویر استفاده شده باشد و کمتر نوشته داشته باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. اصولاً هدف از اینفوگرافیک انتقال اطلاعات از طریق تصویر است.

بهترین فرد برای تهیه اینفوگرافیک کسی است که ذهن سازمان دهنده‌ای داشته باشد و بتواند به خوبی به همه مطالب یک نظم و ساختار مشخص بدهد. چنین فردی به راحتی طرح کلی داخل هر مطلب را بیرون می‌کشد و آن را به یک تصویر تبدیل خواهد کرد.

 

جمع‌بندی

همان طور که مشاهده کردید با تبدیل کردن مطالب هر پست به یک اینفوگرافیک جذاب، علاوه بر اینکه می‌توانید میزان اشتراک‌گذاری آن پست را افزایش داده و از این طریق ترافیک بیشتری جذب کنید، می‌توانید اینفوگرافیک طراحی شده را در شبکه‌های اجتماعی خودتان نیز به اشتراک گذاشته و از این طریق نیز خود را به عنوان یک فرد متخصص معرفی نمایید. Infografic هم‌چنین شما را به عنوان یک فرد خلاق و حرفه‌ای از سایر رقیبانتان متمایز می‌کند.
 

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید