دکمه کال تو اکشن ( Call to Action ) چیست

هر صفحه از سایت شما و هر ایمیل یا پستی که ارسال می‌کنید باید هدفی داشته باشد. این هدف معمولاً به صورت اقدامی از سوی کاربر به اجرا می‌رسد. بسیاری مواقع مدیران سایت‌ها برای اینکه کاربر را به کار موردنظرشان ترغیب کنند یک دکمه زیبا و جلب توجه کننده طراحی می‌کنند که آن را CTA می‌گویند؛ اما CTA لزوماً هم یک دکمه نیست و در همان یک دکمه هم خلاصه نمی‌شود.
 ۱۳۹۸/۱۰/۷ | ۱۴:۴۱  زمان مطالعه 5 دقیقه
دکمه کال تو اکشن ( Call to Action ) چیست

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا گاهی بازدید از یک وب‌سایت فروشگاهی بسیار بالاست اما خرید از آن کم است؟ یا یک سایت آموزشی تعداد بازدیدکنندگان بالایی دارد، اما آمار شرکت در کلاس‌های آنلاین آن کم است؟ درواقع قواعد call to Action به شما این امکان را می‌دهد که کاربران سایت خود را از بازدیدکننده به اقدام کننده تغییر دهید.

Call to Action یا درخواست اقدام چیست؟

CTA مخفف کلمه Call to Action به معنای درخواست اقدام است. درواقع یک دکمه، یک عکس یا یک خط است که کاربران سایت را تحریک می‌کند تا اقدامی انجام دهند.

درخواست اقدام در همه شرایط و وب‌سایت‌ها یکسان نیست؛ برای مثال در صفحه‌ای که یک محصول معرفی شده، CTA خرید محصول است. در صفحه‌ای که برای یک کلاس تبلیغ شده، ثبت‌نام در آن کلاس CTA است و در صفحه دیگری ممکن است عضویت در خبرنامه یا ثبت‌نام در سایت باشد.

Call to Action یا درخواست اقدام چیست؟

چرا استفاده از Call to Action ضروری است؟

دلایل زیادی برای ضرورت وجود دکمه call to action در تمام صفحات سایت وجود دارد که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هدف‌دار بودن صفحات

وقتی شما اقدام به راه‌اندازی یک وب‌سایت می‌کنید حتماً هدفی داشته‌اید. این هدف می‌تواند فروش محصول یا خدمات باشد. بنابراین باید تمام کارهایی که در سایت انجام می‌دهید و تک تک صفحاتی که ایجاد می‌کنید در راستای تأمین همین هدف باشد. ایجاد یک صفحه بدون اینکه از کاربر بخواهید اقدامی انجام دهد، مانند ایجاد یک صفحه بی‌هدف است که هیچ فایده‌ای برای وب‌سایتتان ندارد و فقط منابعتان را به هدر داده است.

البته منظور از هدف‌دار بودن هر صفحه این نیست که بلافاصله در همان قدم اول محصول یا خدمات خود را به کاربر بفروشید. شما نمی‌توانید کاربر را بلافاصله از یک فرد جویای اطلاعات به یک مشتری تبدیل کنید. بلکه باید قدم به قدم این کار انجام شود. انواع CTA ها به جز فروش محصول یا خدمات عبارت‌اند از:

  • دعوت از کاربر برای مشاهده یک مطلب یا ویدئوی دیگر
  • دعوت از کاربر برای دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی
  • درخواست از کاربر برای کامنت گذاشتن زیر پست
  • دعوت به ثبت‌نام در سایت
  • یک پیشنهاد رایگان مانند یک ماه استفاده رایگان یا یک محصول رایگان با وارد کردن ایمیل
  • دعوت از کاربر برای عضویت در خبرنامه ایمیلی
  • ارائه مشاوره رایگان و ترغیب کاربر به برقراری تماس تلفنی
  • و بسیاری موارد دیگر

سئو

حتماً شما هم بارها و بارها شنیده‌اید که باید کاربر خود را درگیر کنید. یکی از اهداف درگیر کردن کاربر در سایت، سئو است. وقتی کاربر را درگیر کنید، وی مدت زمان بیشتری در سایت شما می‌گذراند، روی چند لینک دیگر کلیک می‌کند، کامنت می‌گذارد و... و همه این‌ها به گوگل نشان می‌دهد که کاربر سایت شما را مفید یا جالب‌توجه یافته که وقت باارزش خود را در آن سپری می‌کند.

مهم‌ترین روش درگیر کردن کاربر، قرار دادن دکمه CTA در صفحه است. به این وسیله کاربر ترغیب می‌شود تا قبل از خروج از سایت شما، اقدامی انجام دهد و به این ترتیب مدت زمان حضورش در سایتتان را افزایش داده و سئوی سایت بهبود پیدا می‌کند.

اما این دکمه کجا باید قرار بگیرد، چه رنگی باشد، چه طرحی داشته باشد، چه نوشته‌ای داشته باشید و بسیاری مسائل دیگر در آن دخیل‌اند تا کاربر را وادارند بر روی آن کلیک نماید. با ما همراه باشید تا با هم یک CTA تأثیرگذار طراحی کنیم.

نحوه قرارگیری دکمه کال تو اکشن در سایت

محل قرارگیری دکمه کال تو اکشن از نظر تجربه کاربری سایت اهمیت بسیار بالایی دارد و اتفاقاً مسئله مورد اختلاف بسیاری از کارشناسان بازاریابی نیز هست. هیچ‌کس تا به امروز نتوانسته یک جای دقیق برای دکمه کال تو اکشن پیدا کند؛ مثلاً بگوییم CTA باید در قسمت سمت راست هدر سایت واقع شود!

اما برخی تحقیقات انجام‌شده راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌کنند:

نحوه قرارگیری دکمه کال تو اکشن در سایت

در بالای صفحه

اگر هدر سایت‌تان خیلی شلوغ نیست، بهتر است دکمه کال تو اکشن در بالای صفحه وب‌سایت قرار بگیرد. البته قطعاً منظور از بالای صفحه، هدر بالا نیست! بهترین روش این است که بعد از یک توضیح کافی در مورد پیشنهادتان، دکمه آن را در سمت چپ و در بخش بالایی صفحه که نیازی به اسکرول کردن نباشد، با سایز بزرگ و رنگ‌های گیرا قرار دهید.

هم‌چنین، تحقیقات نشان داده که کاربران موبایل اگر دکمه کال تو اکشن را در بالای صفحه موبایل خود ببینند بیشتر روی آن کلیک می‌کنند. اگر این دکمه در پایین صفحه قرار بگیرد کاربران موبایل ممکن است صفحه را به سمت پایین نکشند.

در پایین صفحه

این محل برای کال تو اکشن‌هایی مناسب است که نیاز به توضیحات بیشتری جهت ترغیب خواننده دارند. به‌عبارت‌دیگر، کاربر باید خطوط نوشتاری شما را دنبال کند و صفحه را به پایین اسکرول کند تا دکمه را ببیند و درنتیجه مطالعه نوشته‌ها به کلیک کردن بر روی دکمه ترغیب شود.

در پایین صفحه در کنار نشانه‌های هدایت‌کننده کاربر

گاهی از کاربر می‌خواهید یک فرم پر کند. در این حالت ممکن است دکمه ثبت نهایی فرم در قسمت پایینی صفحه قرار بگیرد و کاربر با یک نگاه متوجه دکمه نشود. بهترین راهکار در این زمان این است که در بالای فرم یک دکمه مشابه با یک فلش رو به سمت پایین طراحی کنید تا کاربر بداند در پایین صفحه چیزی در انتظار اوست.

این روش به خصوص در زمانی که بسته‌های فروش خود را معرفی کرده‌اید می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در این مواقع معمولاً معرفی هر بسته طولانی می‌شود و دکمه خرید در قسمت پایینی صفحه قرار می‌گیرد به طوری که مشتری باید صفحه را اسکرول کند. بنابراین بهترین روش این است که در بالای صفحه با طراحی یک دکمه با عنوان «بسته خود را انتخاب کنید» کاربر را تشویق کنید تا به مطالعه ادامه مطلب بپردازد.

چه طور می‌توان برای فروش بیشتر یک دکمه cta تأثیرگذار طراحی کرد؟

اکنون‌که در مورد محل قرارگیری CTA صحبت کردیم، باید ببینیم با چه نوع طراحی می‌توان توجه کاربر را بیشتر جلب کرد و وی را ترغیب نمود تا بر روی آن کلیک نماید.

به این منظور یک سری قوانین را در طراحی باید رعایت کرد:

چه طور می‌توان برای فروش بیشتر یک دکمه cta تأثیرگذار طراحی کرد؟

بهترین رنگ برای call to action چه رنگی است؟

به طور کلی رنگ‌های سبز و نارنجی بهترین رنگ‌ها برای طراحی دکمه معرفی شده‌اند. البته باید به رنگ‌های سایتتان هم توجه کنید. بهترین رنگ برای دکمه CTA نمونه‌ای است که با رنگ‌های دیگر سایت تضاد داشته باشد تا بیشتر به چشم بیاید. برای مثال یک دکمه سبز در پس‌زمینه سبز دیده نخواهد شد!

اندازه مناسب CTA

اندازه دکمه کال تو اکشن باید به اندازه کافی بزرگ باشد و نوشته آن به راحتی خوانده شود. هم‌چنین اندازه آن باید توجه کاربر را به خود جلب نماید به طوری که از بقیه متن متمایز شود.

در عین حال دقت کنید اگر نوشته دکمه بیش از حد بزرگ باشد، عجیب یا مزاحم به نظر می‌رسد. این حالت در ناخودآگاه کاربر اثر می‌گذارد و وی را از دکمه کال تو اکشن یا درخواست برای اقدام دور می‌کند.

شکل دکمه CTA

دکمه‌ها معمولاً چهارگوش‌اند؛ اما گوشه‌های دکمه می‌تواند نوک‌تیز یا کمی curve (خمیده) باشد. گوگل مدتی است شروع به استفاده از دکمه‌هایی با گوشه‌های خمیده کرده و ازآنجاکه گوگل برای هر اقدام خود بارها و بارها امتحان می‌کند، این نشان می‌دهد دکمه‌های این‌چنینی بیشتر کاربر را به کلیک کردن ترغیب می‌کنند.

فضای سفید اطراف دکمه CTA

فضای خالی در اطراف دکمه CTA باعث جلب‌توجه بیشتر کاربر به دکمه خواهد شد و آن را نسبت به بقیه صفحه برجسته‌تر خواهد ساخت.

از پیش‌زمینه‌های ذهنی کاربر استفاده کنید

بهتر است از طراحی‌های استفاده کنید که کاربران بیشتر با آن‌ها آشنایی دارند و در وب‌سایت‌های مختلف آن را به عنوان CTA می‌بینند. برای مثال در زبان انگلیسی، مردم عادت دارند از چپ به راست بخوانند و به همین دلیل، دکمه درخواست برای اقدام معمولاً در سمت راست قرار می‌گیرد. در حالی که ما فارسی‌زبانان از راست به چپ می‌خوانیم و قرار دادن دکمه فراخوان در سمت چپ صفحه صحیح‌تر به نظر می‌رسد.

انتخاب‌ها را محدود کنید

ما انسان‌ها وقتی در مقابل حق انتخاب‌های زیای قرار بگیریم، انتخاب برایمان مشکل می‌شود. بنابراین بهتر این است که گزینه‌های غیرضروری‌تر را حذف کنید و کاربر را به سمتی که هدف خودتان است هدایت نمایید.

پیشنهاد شگفت‌انگیز بدهید

با یک پیشنهاد شگفت‌انگیز، کاربر را ترغیب کنید تا ایمیل خود را وارد کند و یا دوباره به سایت شما سر بزند. توقع نداشته باشید کاربر در همان اولین بار از شما خرید کند. بهتر است برای بار اول یک پیشنهاد کد تخفیف در ازای ثبت‌نام به کاربر ارائه دهید. پیشنهاد استفاده یک ماهه رایگان از خدمات نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد.

از جملات و عبارات تأثیرگذار استفاده کنید

عبارتی که در دکمه call to action استفاده می‌کنید بسیار مهم است. این عبارت می‌تواند باعث ایجاد حس خوشایندی در کاربر شود و وی را به کلیک کردن ترغیب نماید و یا بالعکس باعث ایجاد یک حس بد شده و وی را از سایت شما فراری دهد.

ایجاد حس ضرورت در کاربر نیز می‌تواند در اقدام وی اثرگذار باشد؛ مثل اینکه «50% تخفیف فقط امروز». به این ترتیب کاربر ترغیب می‌شود تا هرچه سریع‌تر نسبت به خرید اقدام نماید.

نکات مهم کال تو اکشن در نوشتن دکمه CTA

قرار دادن دکمه کال تو اکشن فقط محدود به صفحات وب‌سایت خودتان نمی‌شود. بلکه وقتی در صفحات دیگر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت خودتان لینک می‌دهید، درواقع یک دکمه CTA برای سایتتان در آن تعبیه کرده‌اید، یا ایمیل‌هایی که برای اعضای خبرنامه ارسال می‌کنید، حتماً باید یک یا چند دکمه کال تو اکشن داشته باشند. پست‌های شبکه‌های اجتماعی نیز حتی می‌توانند حاوی یک درخواست برای اقدام یا درخواست اقدام باشند.

نکات مهم کال تو اکشن در نوشتن دکمه CTA

call to action برای ایمیل مارکتینگ

در ایمیل مارکتینگ، بک لینک یا شبکه‌های اجتماعی، به دلیل فضای کمی که در اختیار دارید، باید از تک تک کلماتتان به عنوان یک درخواست اقدام استفاده کنید. این در حالی است که در پست‌های وبلاگتان می‌توانید با استفاده از ویدئو، عکس و یا یک صفحه کامل که در دسترس دارید، صحبتتان را از یک داستان شخصی شروع کنید و کم‌کم خواننده را تحت تأثیر بگذارید تا با شما همراه شود. همین امر کار شما را در ایمیل مارکتینگ و فضاهایی غیر از وب‌سایت خودتان سخت‌تر خواهد کرد.

پس باید به خاطر داشته باشید که کال تو اکشن  فقط یک دکمه مشخص نیست؛ بلکه تک تک کلمات شما و تصاویری که استفاده می‌کنید، حتی عنوان ایمیل یا پست شبکه اجتماعی‌تان همگی می‌توانند در ترغیب کاربر به اقدامی در جهت مورد نظر شما نقش داشته باشند.
برای اینکه یک call to action تأثیرگذارتر داشته باشید، مراحل زیر را طی کنید:

  1. هدفتان را تعریف کنید: قصدتان از نوشتن این ایمیل یا این پست چیست؟
  2. مطلبتان را بنویسید: طی نوشتن مطلب تمام تمرکزتان این باشد که غیرمستقیم کاربر را به سمت هدف خودتان هدایت کنید.
  3. دکمه CTA را طراحی کنید: در طراحی دکمه درخواست اقدام به نکاتی که پیش‌تر گفته شد، توجه کنید.

بیشتر بخوانید : کپشن چیست

جمع‌بندی

بنا بر آنچه در این مطلب مطالعه نمودید، هر صفحه از سایت شما و هر ایمیل یا پستی که ارسال می‌کنید باید هدفی داشته باشد. این هدف معمولاً به صورت اقدامی از سوی کاربر به اجرا می‌رسد. بسیاری مواقع مدیران سایت‌ها برای اینکه کاربر را به کار موردنظرشان ترغیب کنند یک دکمه زیبا و جلب توجه کننده طراحی می‌کنند که آن را CTA می‌گویند؛ اما CTA لزوماً هم یک دکمه نیست و در همان یک دکمه هم خلاصه نمی‌شود. شما باید در تمام طول مسیر سعی در هدایت کاربر در مسیر مورد نظر خودتان داشته باشید و درخواست اقدام را می‌توانید در خلال نوشته‌های خود بیاورید.

برای مثال در اینجا، ما از شما می‌خواهیم نمونه متن‌های مناسبی که برای CTA به ذهنتان می‌رسد در زیر همین نوشته کامنت کنید! این کار علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا بیشتر مبحث را یاد بگیرید، بلکه ذهنتان را باز کرده و شما را با نظرات و ایده‌های دیگران نیز آشنا می‌سازد. هم‌چنین می‌توانید از ایده‌های دیگران ایده بگیرید!

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید