keyword stuffing چیست

keyword stuffing یا تکنیک تکرار کلمات کلیدی، روشی قدیمی برای کسب رتبه در صفحه نتایج است. روشی که در حال حاضر با پیشرفت الگوریتم ها کارایی گذشته اش را از دست داده است و در صورت استفاده باعث جریمه شدن سایت از سوی گوگل خواهد شد
 ۱۳۹۸/۲/۳۱ | ۰۹:۵۲  زمان مطالعه 4 دقیقه
keyword stuffing چیست

زمانی که موتورهای جستجو تازه راه‌اندازی شده بودند، برای رتبه‌بندی سایت‌ها الگوریتم ساده‌ای داشتند و keyword stuffing  یا بمباران کلمات کلیدی یکی از روش‌های رسیدن به رتبه برتر در صفحه نتایج به حساب می‌آمد. روشی که در آن چگالی کلمات کلیدی موجود در محتوای سایت، 3 درصد در نظر گرفته می‌شد. به‌عبارتی در هر سه خط 2 بار کلمه کلیدی تکرار می‌شد و این یعنی یک بمباران واقعی! تقریبا تا سال 2010 این روش رتبه‌بندی بسیار موثر بود و وبمسترها از این طریق به‌راحتی می‌توانستند برای سایتشان رتبه خوبی در گوگل به دست بیاورند. اما با به‌روزرسانی الگوریتم‌ها، ورق برگشت. امروزه نه تنها این روش کارایی ندارد بلکه یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. روشی که به سرعت توسط گوگل شناسایی و منجر به افت رتبه سایت می‌شود. در ادامه بیشتر با مفهوم کیورد استافینگ آشنا خواهیم شد. بنابراین اگر قصد دارید با این مفهوم و تکنیک‌هایش آشنا شوید تا از بمباران و آسیب دیدن محتوای سایتتان پیشگیری کنید، این مقاله‌ی جت را از دست ندهید.

 

Keyword stuffing چیست؟

کیورد استافینگ یا بمباران کلمه کلیدی، به استفاده بیش از حد و مصنوعی کلمات کلیدی در محتوا اشاره دارد. راهکاری که هرچند در گذشته عملکردی مثبت در جهت بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شد اما اکنون از نظر گوگل تخلف به شمار می‌آید و وب‌سایتی که از چنین روشی استفاده کند طبق قوانین جدید گوگل به‌عنوان اسپم تشخیص داده خواهد شد. زیرا در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی موتورهای جستجو، قدرت الگوریتم‌ها برای درک ارتباط معناییِ میان کلمه کلیدی و محتوا بسیار پایین بود. به همین دلیل بهترین راه شناساندن سایت به ربات‌های گوگل، تکرار زیاد عبارات و کلمات کلیدی بود. بنابراین وبمسترها تلاش می‌کردند تا با استفاده مکرر از واژه‌های کلیدی در عنوان، متن، توضیحات متاتگ و ... رتبه سایت را در گوگل ارتقا دهند.

اما با طراحی ربات‌های پیشرفته‌تر، همچون الگوریتم‌های رنک برین (Rank Brain)، مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)، پاندا و ... تکرار کلمات کلیدی دیگر راهکار موثری نیست. چراکه این الگوریتم‌ها توانایی بالایی در درک ارتباط معنایی میان کلمات کلیدی و محتوای صفحه دارند.

خوب است بدانید که چه مواردی توسط گوگل به‌عنوان keyword stuffing تشخیص داده می‌شود:

  1. فهرست کردن شماره تلفن یا هر نوع شماره‌ای بدون ارائه هیچ اطلاعاتی در سایت
  2.  فهرست کردن نام شهرها یا مناطق خاص با هدف تکرار کلمه هدف
  3. تکرار بیش از حد یک کلمه یا عبارت خاص به‌شکلی غیرطبیعی

 

روش‌های به‌کارگیری تکنیک تکرار کلمات کلیدی (keyword stuffing)

وبمسترها از روش‌های مختلفی برای اجرای تکنیک کیورد استافینگ استفاده می‌کنند؛ ازجمله:

  • تکرار مصنوعی کلمه کلیدی در عنوان صفحه: این روشِ آزاردهنده و غیرحرفه‌ای شیوه‌ای رایج است که در آن واژه هدف به‌صورت بی‌معنا و غیرطبیعی در عنوان سایت تکرار می‌شود. امروزه گوگل عنوان‌هایی را ترجیح می‌دهد که اختصاصی و توصیفی باشند. به این معنی که عنوان محتوای سایت در عین منحصربه‌فرد بودن باید توضیح کوتاهی هم درباره محتوای صفحه ارائه کند.
  • تکرار کلمات کلیدی در توضیحات متا: استفاده از این روش نیز به‌سادگی دست‌تان را برای گوگل رو می‌کند. از نظر گوگل، توضیحات متا باید به‌شکل یک متن توصیفی و دقیق درباره محتوای صفحه باشد. متنی که در آن از عباراتی جذاب و متناسب با محتوا استفاده شود.
  • تکرار کلمه یا عبارت هدف در متن: رایج‌ترین و درعین‌حال آزاردهنده‌ترین روش کیورد استافینگ بمباران متن اصلی محتوا با واژه‌های کلیدی است. روشی که باعث می‌شود محتوای‌تان به متنی بسیار کسل‌کننده و غیرکاربردی تبدیل شود.
  • استفاده مکرر از لینک‌های یکسان در سایت: در این روش، یک عبارت مشخص را در جاهای مختلف سایت به آدرس موردنظرشان لینک می‌کنند. برای این کار هم معمولا از اسکریپت‌هایی استفاده می‌کنند تا با شناسایی عبارت هدف، آن را به‌طور خودکار به آدرس موردنظر لینک دهد.
  • تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی با ایجاد تغییرات اندک: ترکیب کلمه کلیدی با نام شهرها، محله‌ها و ... و لیست کردن بی‌هدف چنین عباراتی درسایت از دیگر روش‌های غیرحرفه‌ای است که به‌سرعت توسط گوگل شناسایی می‌شود.

در گذشته سایت‌های بسیاری از این روش‌ها بهره می‌بردند و چه بسا هنوز هم سایت‌هایی هستند که از این روش‌ها استفاده می‌کنند. سایت‌هایی که بدون تردید پس از گذشت مدتی یا رتبه‌شان افت خواهد کرد و یا توسط گوگل، پنالتی خواهند شد! چراکه استفاده از این تکنیک نشانگر عدم کیفیت سایت و محتوایش است و روشن است که مدیران سایت تنها با هدف میانبر زدن برای ارتقا رتبه در گوگل، از این شیوه استفاده می‌کنند. زیرا از نظر گوگل و همین‌طور سایر موتورهای جستجو، هدف اصلی یک سایت باید ارائه اطلاعات مناسب و مفید به کاربر باشد.

 

مضرات استفاده از تکنیک keyword stuffing

تاثیرات منفی و ضررهای عمده استفاده از این تکنیک را می‌توان در دو مورد خلاصه کرد. ضررهایی که در نهایت بر سئو و رتبه سایت تاثیر خواهند گذاشت.

  • ریزش کاربران سایت: همان‌طورکه گفته شد تکرار بی‌قاعده‌ی کلمات کلیدی در محتوا، بدون دنبال کردن هدف و مفهومی خاص، موجب خسته‌کننده شدن متن و آزار مخاطب سایت خواهد شد. عدم رضایت کاربر از سایت و کاهش تعداد مخاطب، نرخ کلیک سایت را کاهش خواهد داد و به تدریج این سیر نزولی، سایتتان را زمین خواهد زد.
  • افت رتبه و جایگاه سایت در صفحه نتایج: همگی می‌دانیم گوگل تمامی ربات‌ها، الگوریتم‌ها و تمهیدات مشابه را در جهت افزایش رضایت کاربر ترتیب داده است. بنابراین واضح است که عدم رضایت کاربر از یک سایت و تشخیص استفاده از میانبرها و راهکارهای متخلفانه توسط ربات‌های گوگل، عدم کیفیت سایت موردنظر را آشکار خواهد کرد.

 ازآنجاکه هدف اصلی هر وبسایتی اطلاع رسانی به مخاطب و ایجاد زمینه آموزش مناسب برای کاربر است، غافل شدن از این اهداف و توجه یک‌سویه به منافع، بدون شک راهی جز جریمه و پنالتی برای گوگل باقی نمی‌گذارد.

keyword stuffing چیست

چگونه متن‌مان را بمباران نکنیم؟ ( راهکارهای جلوگیری از keyword stuffing )

ازآنجاکه الگوریتم‌های موتورهای جستجو روزبه‌روز درحال ارتقا هستند، تکرار مصنوعی کلمات کلیدی تاثیرش را از دست داده است. به‌طوری‌که می‌توان گفت امروزه «مفهوم کلیدی» جایگزین «کلمه کلیدی» شده است. به همین خاطر برای پیشگیری از آسیب دیدن محتوا و بمباران شدن با کلمات کلیدی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • به مفهوم موضوع موردنظرتان بپردازید و با کمک گرفتن از کلمه‌های هم‌خانواده و هم‌معنی، متنی منسجم را شکل دهید.
  • از معادل انگلیسی واژه‌های هدفتان استفاده کنید.
  • برای انتقال مغهوم کلمات کلیدی از عبارت‌های توصیفی استفاده کنید.
  • با استفاده از عبارت‌های طولانی و ترکیب‌های متنوع، لینک‌سازی کنید.
  • به مسائل حاشیه‌ایِ مربوط به موضوع موردنظرتان بپردازید.

استفاده از چنین راهکارهایی رویکرد مفهوم‌گرایی را در محتوای سایتتان تقویت می‌کند. به‌علاوه درک و شناخت الگوریتم‌های موتورهای جستجو و آنالیز محتوای سایت‌تان کمک می‌کند تا محتوای استانداردی برای سایتتان تولید کنید. محتوایی که کاربر و گوگل، هردو از آن راضی خواهند بود.

 

آیا دیگر استفاده از کلمات کلیدی بی‌فایده است؟

شکی نیست که به‌کارگیری مناسب و هدفمند کلمات کلیدی همچنان بر سئو سایت تاثیرگذار است و الگوریتم Rank Brain این موضوع را به دقت بررسی می‌کند. آنچه که از نظر گوگل تخلف محسوب می‌شود تمرکز بیش از حد متن روی کلمات کلیدی و بی‌توجهی به ارزش مفهوم کلیدی است. در حال حاضر سایت‌های بسیاری وجود دارند که با استفاده از واژه‌ها و عبارات کلیدی، رتبه بالایی در صفحه نتایج گوگل کسب کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت keyword ها همچنان قدرتمند هستند و بر سئو سایت تاثیرگذارند. مسئله مهم برای موتورهای جستجو استفاده اصولی از این کلمات است.

 

چه تعداد کلمات کلیدی خطر جریمه را از سایت دور می‌کند؟

هرچند تابه‌حال عدد دقیقی درباره تعداد کلمات کلیدی در یک محتوا ارائه نشده است. اما بررسی الگوریتم‌ها و آنالیز نتایج سایت‌های مختلف نشان می‌دهد که اگر یک درصد از محتوای متن حاوی کلمات کلیدی باشد، می‌توان آن را یک محتوای استاندارد به لحاظ تعداد کی‌ورد دانست. به عبارتی در یک متن 1000 کلمه‌ای باید 10 بار کلمه کلیدی تکرار شود، البته اگر کمی از این تعداد بیشتر شود جای نگرانی نیست! بهتر است که در هر پاراگرف تنها یک‌بار از کلمه یا ترکیب موردنظرتان استفاده کنید. همچنین استفاده از جمله‌های کوتاه و ساده شکل منسجم‌تر و کاربرپسندتری به محتوایتان می‌دهد.
توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه نباید برای به حد نصاب رسیدن تعداد کلمات کلیدی تلاش کنید. زیرا محتوای‌تان شکل طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و این مسئله ممکن است به روند جذب مخاطب لطمه وارد کند. فقط کافی است بعد از تهیه متن موردنظرتان، خودتان را جای کاربر بگذارید و از نگاه او متن‌ را مرور کنید. با خودتان صادق باشد و ببینید آیا محتوای‌تان ارزش مطالعه دارد یا نه؟! بهترین راه برای جذب مخاطب بیشتر و جلوگیری از اسپم شدن توسط گوگل، علاوه بر مدیریت تعداد کلمات کلیدی این است که متن را با ادبیات خودتان بنویسید، به این ترتیب محتوای شما یک محتوای متمایز و منحصر به فرد خواهد بود که برای مخاطبان زیادی خواندنی خواهد بود.

 

جمع‌بندی: keyword stuffing چیست؟

در این مقاله سعی بر این بود که علاوه بر تعریف مفهوم keyword stuffing یا تکرار کلمات کلیدی به تاثیرات منفی آن بر سئو نیز بپردازیم. در این راستا راهکارهایی را به شما ارائه کردیم تا بتوانید با کسب رضایتمندی مخاطب، در جهت بهینه‌سازی سایت‌تان حرکت کنید. همگی می‌دانیم که ربات‌ها روزبه‌روز بیشتر شبیه انسان‌ها می‌شوند و بی‌تردید ربات‌های گوگل از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین انجام طراحی سایت و تولید محتوا بر مبنای رضایت کاربران، شانس‌تان را برای کسب رتبه برتر در صفحه نتایج افزایش خواهد دارد. به همین خاطر همیشه توصیه می‌شود که به مخاطبتان فکر کنید و اطلاعات ضروری و مفید را در اختیارش قرار دهید. بهینه‌سازی سایت، جذب ترافیک و کسب رتبه در گوگل نباید مقدم بر رضایت کاربر باشد؛ چنین رویه‌ای شما را از مسیر اصلی‌ خارج می‌کند. مسیری که باید بر پایه‌ی اطلاع‌رسانی به مخاطب و کسب رضایت او باشد و این درست همان چیزی است که گوگل از شما می‌خواهد.

نویسنده : زیبا حیدری

یک زمانی در دانشگاه، رشته "آلودگی محیط‌زیست" می‌خواندم تا شاید روزی بتوانم برای جهان و محیط‌زیستش کاری کنم اما من از این جهان جدا نبودم، اول باید برای خودم کاری می‌کردم. امروز جور دیگری دغدغه‌های زیستی‌ام را دنبال می‌کنم، با نوشتن! من به کتاب و قلم گره خورده‌ام و نوشتن برایم مثل نفس کشیدن است، همیشه حروف را با دَم فرو می‌برم و با بازدم واژه و جمله‌ها را بیرون می‌دهم. نوشتن در سایت جت یکی از کارها و دغدغه‌های دوست داشتنی من است که امیدوارم خواندنش برای شما هم مفید باشد.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید