اندروید 14 چیست

اندروید 14 که به کیک سروته مشهور است، آخرین نسخه از سیستم‌عامل گوگل است که بهبود‌های جذابی در رابط کاربری، امنیت و عملکرد برای کاربران ایجاد کرده است.
 ۱۴۰۲/۵/۷ | ۱۹:۰۱  زمان مطالعه 4 دقیقه
اندروید 14  چیست

اندروید 14، آخرین نسخه از سیستم‌عامل محبوب گوگل برای گوشی‌های هوشمند است که با ویژگی‌ها و بهبودهای بی‌نظیر خود، جذابیت‌های بی‌شماری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. از تغییرات در رابط کاربری تا افزایش امنیت و بهبود عملکرد، این آپدیت نشان‌دهنده تعهد گوگل به پیشرفت و ایجاد  بهترین تجربه‌ برای کاربران است. در این مقاله از سری مقاله های نرم افزار و اپلیکیشن مجله جت به معرفی اندروید 14، ویژگی‌های جدید آن آن می پردازیم.

معرفی اندروید 14

اندروید 14 یکی از نسخه‌های اصلی سیستم اندروید است. این سیستم‌عامل به‌عنوان جانشین اندروید 13 وارد بازار خواهد شد. اندروید 14، شامل چندین ویژگی جدید مانند اندازه فونت بزرگ‌تر، کنترل‌های زبانی دقیق‌تر، پشتیبانی از شبیه‌ساز برنامه‌های بومی، بازگشت پیش‌بینی کننده (Predictive Back Gesture)، مجوزهای هشدار دقیق، اتصال به برنامه‌های سلامت و غیره است.
اندروید 14 به Upside Down Cake یا کیک سروته نام‌گذاری می‌شود. بر اساس گزارش XDA Developers، نسخه جدید این اندروید با کد Upside Down Cake است. کیک سروته کیکی است که مواد آن به صورت وارونه در ظرف فر گذاشته می‌شود. اینکه گوگل همچنان سنت نام‌گذاری انواع دسر را برای نسخه‌های اندروید حفظ می‌کند، بسیار جالب است. برای مثال اندروید 13 با نام تیرامیسو شناخته می‌شود.

ویژگی‌های اندروید 14

ازآنجایی‌که گوگل ابزارهای هوش مصنوعی را به برنامه‌های خود اضافه می‌کند، اندروید 14 هم تمرکز زیادی را روی هوش مصنوعی گذاشته است. تحول دیگر اندروید 14 تطبیق با صفحات نمایشی بزرگ‌تر مثل تبلت ها و گوشی‌های تاشو است.
در ادامه برخی از بزرگ‌ترین تغییرات و ویژگی‌های جدید اندروید 14 را بررسی می‌کنیم:

ویژگی Magic Compose

این ویژگی که به‌اصطلاح عامیانه نوشتن یا پاسخ جادویی گفته می‌شود به قسمت پیام‌ها یا massages اضافه شده است. در این ویژگی می‌توانید با کمک هوش مصنوعی، پاسخی درخور پیام دریافتی ارسال کنید.

تنظیمات صفحه قفل جدید

اندروید 14 این امکان را می‌دهد که بتوانید صفحه قفل را به سلیقه خودتان سفارشی کنید. مثلاً وجود تعداد زیادی صفحه ساعت جدید یا افزودن میانبرهای سفارشی دلخواه به نمایشگر موبایلتان. در اندروید 14 با ویژگی Material you پالت‌های رنگی فراوان می‌سازید.

ایجاد عکس‌های زمینه‌ای سینمایی و سه‌بعدی


این ویژگی جدید به شما امکان می‌دهد تا عکس‌های دلخواهتان را به یک تصویر سه‌بعدی یا جلوه‌های حرکتی تبدیل کنید که نسبت به حرکت گوشی شما حساس‌اند.

ایجاد تصاویر پس‌زمینه ایموجی


در اندروید 14 با سفارشی‌سازی‌های عمیق در هوش مصنوع می‌توانید تصاویر پس‌زمینه جدید ایجاد کنید.

ایجاد تصاویر زمینه یا wallpaper با هوش مصنوعی


گوگل با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس پیشنهادهای شما، می‌تواند برایتان مجموعه‌ای از تصاویر پس‌زمینه جدید و الهام‌بخش بسازد.

ویژگی‌های منطبق با تبلت ها و گوشی‌های تاشو


گوگل در اندروید 14 تلاش زیادی کرده تا تجربه کاربری را در دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ و تاشو ارتقا دهد. گوگل اعلام کرده که درصدد است 50 برنامه را برای استفاده در این‌گونه گوشی‌ها بهینه کند مثل Peloton، Calm و Candy Crush Soda Saga.

پشتیبانی از صدای usb بدون افت

 یکی از ویژگی‌های خوبی که در اندروید 14 کمتر به آن پرداخته شده است، پشتیبانی از صدای USB است که در آن افت کیفیت صدا وجود ندارد. در اندروید 14 می‌توانید از هدفون‌های سیمی USB استفاده کنید.

دسترسی به فونت بزرگ‌تر

در این نسخه از اندروید می‌توانید مقیاس فونت گوشی را تا 200 برابر به‌صورت غیرخطی تغیر دهید. این ویژگی برای کاربران کم‌بینا فراهم‌شده است و از بزرگ شدن بیش‌ازحد عناصر متنی جلوگیری می‌کند.

ویژگی بین‌المللی شدن اندروید

در این نسخه از اندروید ویژگی‌های زبانی گسترش یافته است. مثلاً می‌توانید بر اساس اولویت‌های منطقه‌ای و بازخورد آن‌ها در برنامه‌ها، زبان اندروید را تغییر دهید.

پشتیبانی از Grammatical Inflection API

این ویژگی به کاربرانی که به زبان‌هایی جز انگلیسی صحبت می‌کند، امکان می‌دهد تا بر اساس جنسیت، جملات دستوری در گوگل تغییر یابد. این کار تجربه کاربری را اختصاصی‌تر و طبیعی‌تر می‌کند.

نمایش برنامه‌های نصبی در فهرست پس‌زمینه

اندروید 14 به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی برنامه‌هایی که در پس‌زمینه گوشی‌تان نصب‌شده‌اند را مشاهده کنید تا بتوانید روی استفاده از این برنامه‌ها نظارت بیشتری داشته باشید.

تغییرات مجوزهای پیش‌فرض برنامه‌ها

این نسخه مجوز SCHEDULE_EXACT_ALARM را به‌صورت پیش‌فرض برای برنامه‌هایی که برای اندروید 13 یا بالاتر نصب می‌شوند، رد می‌کند. این کار برای بهبود امنیت برنامه‌ها طراحی شده است.

ادغام رمزهای عبور و سرویس تکمیل خودکار فرم

در اندروید 14، تنظیمات مربوط به سرویس گذرواژه و تکمیل‌های خودکار که جز سرویس های گوگل به شمار می رود، به‌صورت یک گزینه باهم ترکیب شده تا مدیریت آن را یک یکجا آسان‌تر کند.

اضافه شدن گزینه Health Connect

این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا دستگاه‌های مرتبط با سلامت خمانند فشارسنج و کنترل قند را به دستگاه اندروید خود متصل کرده و داده‌های سلامتی خود را مدیریت کنید.

جدا کردن گزینه Bluetooth و Wi-Fi reset

با این ویژگی جدید می‌توانید تنظیمات بلوتوث و وای فای خود را به‌صورت جداگانه بازنشانی کنید.

سوئیچ خودکار داده‌ها با Dual-SIM

در اندروید 14، با بهبود ویژگی Dual-SIM می‌توانید به‌طور خودکار داده‌های تلفن همراهتان را تغییر دهید و کنترل بهتری روی مصرف اینترنت داشته باشید.

اضافه شدن قابلیت Cloned Apps

این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا به‌آسانی برنامه‌ها را کپی کنید. به‌خصوص وقتی‌که حساب‌های مختلفی برای برنامه‌ها شبکه‌های اجتماعی مثل WhatsApp یا Facebook دارید.

اضافه شدن ویژگی Screen Time در قسمت آمار مصرف باتری

 با این ویژگی می‌توانید آسان‌تر بفهمید که چه قدر از گوشی خود استفاده کرده‌اید یا کدام برنامه‌های بیشترین مصرف باتری را به خود اختصاص داده‌اند.

در اندروید 14 مصرف باتری گوشی به شدت پایین است

برچسب‌های برنامه در نوار وظیفه یا taskbar

در اندروید 14، یک سری برچسب‌های متنی به نوار وظایف برنامه‌ها اضافه می‌کند تا تشخیص برنامه‌ها و پیدا کردن آن‌ها آسان‌تر شود.

صرفه‌جویی بیشتر در مصرف باتری

نسخه جدید اندروید برای بهینه کردن رابط کاربری و مصرف کمتر باتری، به شما امکان می‌دهد تا یکی از گزینه‌های Basic و Extreme Battery Saver را بر اساس ترجیحات و الگوهای استفاده گوشی، انتخاب کنید.

اضافه شدن منوی کشویی مصرف باتری

 در اندروید 14 از یک منوی کشویی برای جابه‌جایی بین Breakdown by apps و Breakdown by system استفاده می‌کند.

اتصال سریع‌تر دستگاه‌های جانبی به گوشی

این ویژگی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر دستگاه‌هایی بلوتوثی خود را به دستگاه اندروید خود جفت سازی یا Pair کنید.

بهبود در قوانین حریم خصوص و امنیت

بهبودهایی در حریم خصوصی و امنیت، ازجمله ایجاد یک API جدید Jetpack به نام Credential Manager رخ داده است که به کلیدهای عبور اجازه می‌دهد تا فرایند احراز هویت شما را ساده کرده و درعین‌حال امنیت را افزایش دهد.

چه گوشی‌هایی اندروید ۱۴ رو دریافت می‌کنند.

اکثر سازندگان گوشی موبایل نسخه بتای اندروید 14 را روی گوشی‌ها پیشنهاد داده‌اند مثل:

  • iQOO
  • Lenovo
  • Nothing
  • OnePlus
  • OPPO
  • realme
  • TECNO
  • vivo
  • Xiaomi
  • Samsung

می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت‌های مربوطه، نحوه نصب نسخه بتای اندروید 14 را بیاموزید.

برای چه گوشی هایی اندروید 14 می آید؟

از کجا بفهمیم گوشی موبایل آپدیت Android 14 را دریافت می‌کند یا نه؟

اگر گوشی هوشمند شما اخیراً معرفی شده باشد، احتمال بالایی وجود دارد که بتوانید آپدیت اندروید 14 را دریافت کنید. اصولاً محصولات مبتنی بر اندروید 12 و 13، فرصت بهتری برای دریافت آپدیت اندروید 14 دارند؛ زیرا شرکت‌های سازنده عموماً از محصولات خود حداقل برای 2 سال پشتیبانی نرم‌افزاری می‌کنند. همچنین، محصولات قدیمی‌تر نیز می‌توانند فرصتی برای دریافت آپدیت اندروید 14 داشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال، پرچم‌دارانی که مبتنی بر اندروید 11 روانه بازار شده‌اند، همچنان به‌احتمال‌زیاد این آپدیت را دریافت خواهند کرد.
شرکت‌های سازنده تمام تلاش خود را می‌کنند تا به کاربران خود نسخه‌های جدیدتر و بهتری از سیستم‌عامل اندروید را ارائه دهند و اغلب تا حد ممکن از محصولات خود پشتیبانی می‌کنند. این اقدامات به‌منظور بهبود امکانات، امنیت و عملکرد دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و با انتشار نسخه‌های جدید، کاربران می‌توانند از امکانات به‌روز شده و مزایای اضافی استفاده کنند.
اگرچه احتمال دریافت آپدیت اندروید 14 برای گوشی‌های جدیدتر بیشتر است، اما شرکت‌ها در تلاش هستند تا برخی از محصولات قدیمی‌تر را نیز به‌روزرسانی کنند و کاربران را از بهترین تجربه ممکن استفاده دهند؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود که با دنبال کردن اطلاعیه‌ها و به‌روزرسانی‌های شرکت‌ها، از امکانات و به‌روزرسانی‌های جدید بر روی گوشی هوشمند خود بهره‌مند شوید.

چه زمانی اندروید 14 به بازار عرضه می‌شود؟

نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 در ۸ فوریه ۲۰۲۳ منتشر شد.
اولین نسخه بتا آن‌هم در ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ و نسخه بتای دوم در ۱۰ می ۲۰۲۳ منتشر شد.

نسخه نهایی اندروید ۱۴ احتمالاً در آگوست سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد.

آخرین آپدیت اندروید 14 بتا چیست؟

گوگل آخرین آپدیت خود را برای اندروید 14 با نسخه بتا 4.1 منتشر کرده است. در این به‌روزرسانی تعداد زیادی از ایرادات نسخه قبلی را رفع کرده است. با توجه به این موضوع انتظار می‌رود که نسخه نهایی در ماه آگوست 2023 به بازار بیاید.

نتیجه‌گیری

اندروید 14 به‌عنوان آخرین نسخه از سیستم‌عامل محبوب گوگل، با بهبودهای جذابی در رابط کاربری، امنیت و عملکرد به کاربران خدمت می‌کند. این آپدیت شانس‌های بهتری برای گوشی‌های مبتنی بر اندروید 12 و 13 ایجاد کرده و تعهد گوگل به پشتیبانی نرم‌افزاری به مدت حداقل ۲ سال را تأکید می‌کند. اندروید 14 امکانات بهبودیافته‌ای را با خود به‌همراه دارد و به‌طورکلی یک به‌روزرسانی هیجان‌انگیز برای کاربران اندرویدی به‌حساب می‌آید.

 

نویسنده : صفورا شویکلو

عاشق تحلیل، خواندن، نوشتن و یادگرفتن

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید