پرسونال برندینگ Personal Branding یا برندسازی شخصی چیست

برندسازی شخصی که در جهان با عنوان پرسونال برندینگ شناخته می‌شود، بحث داغ دنیای دیجیتال مارکتینگ است. این اصطلاح کاربردی می‌گوید افراد و توانمندی‌هایشان هم به‌اندازه محصول نیاز به معرفی و تبلیغ دارند. متخصصان بازار، personal branding را راهی برای متمایز شدن از رقبا می‌دانند. پس اگر شما هم در تجارت فعالیت دارید و قصد دارید برند شخصی و متمایز خود را بسازید، این مقاله را از دست ندهید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ | ۱۵:۵۵  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
پرسونال برندینگ Personal Branding یا برندسازی شخصی چیست

حرف اصلی برندسازی شخصی این است: «افراد و توانمندی‌هایشان هم به‌اندازه خود محصول نیاز به معرفی و شناخته شدن دارند» به همین دلیل است که «برندسازی شخصی» در دنیای گسترده دیجیتال مارکتینگ بسیار سروصدا کرده است. مفهومی که به ما ثابت می‌کند برای ورود به یک صنعت، تنها داشتنِ مهارت، کافی نیست. چه‌بسیار افراد توانمند و بااستعداد در دنیای کسب‌وکار هستند که هنوز نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خود را در این عرصه به‌دست بیاورند. اینجاست که پای personal branding به میان می‌آید. 
پرسونال برندینگ به معنی شناخته شدن در تمام دنیا نیست، شما قرار نیست سلبریتی باشید! فقط برای رسیدن به موفقیت کافی‌ است افرادی که به مهارت‌تان نیاز دارند، شما را بشناسند و مهم‌تر از همه اینکه شما و مهارت‌هایتان را تایید کنند. 
راز بقای کسب‌وکارتان در میان رقبای فراوان، بیش از آنکه در قدرت برند تجاری‌تان باشد، در برند شخصی‌تان نهفته است. اگر می‌خواهید از رقبایتان متمایز باشید و همکاران، کارمندان و مخاطبان‌ را تحت تاثیر قرار بدهید، باید روی برندسازی شخصی سرمایه‌گذاری کنید.
بنابراین اگر کارآفرین هستید و کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید و یا حتی اگر کارمند یا جزیی از یک فعالیت تجاری هستید، برای پیشی گرفتن از رقبایتان در این مقاله از سایت جت همراه ما باشید.

پرسونال برندینگ چیست

 

برندسازی شخصی چیست؟

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ (Personal branding) مفهومی ا‌ست که نه‌تنها در دنیای اقتصاد و کسب‌وکار که در زندگی روزمره‌ نیز کاربرد دارد. درواقع برندسازی شخصی یعنی اینکه «شما چطور می‌خواهید خود را به دیگران معرفی می‌کنید؟ و قصد دارید چگونه هویتتان را برای مخاطب شکل دهید و آن را حفظ کنید؟» این مفهوم به‌صورت زیرپوستی در تمام ابعاد زندگی جریان دارد و نمایش برجسته‌تری از آن را می‌توان در محیط کاری و تخصصی دید، درست در نقطه‌ای که نظر دیگران راجع به ما و توانمندی‌هایمان مهم می‌شود و روند موفقیت شغلی‌مان را تعیین می‌کند.
به بیان ساده، مجموعه تعریف‌ها، خاطرات مشتری‌ها و نوع نگاه آن‌ها به «شما»، برند شخصی‌تان را می‌سازد بنابراین برگ برنده شما زمانی است که بتوانید از همان ابتدا در زمینه کاری‌تان خود را به شکلی متفاوت به دیگران معرفی کنید. مجموعه‌ی این ویژگی‌هایِ منحصربه‌فرد است که به رابطه‌ی میان کسب‌وکار و جامعه معنا می‌دهد. به قول دارن هاردی، نویسنده و سخنران موفق آمریکایی: «برند شخصی شما همان تصویر شفاف، مثبت و قدرتمندی است که هرگاه دیگران به شما فکر می‌کنند، به ذهنشان می‌رسد».
تا اینجا ممکن است مفهوم پرسونال برندینگ را با شهرت اشتباه گرفته باشید اما باید بدانید که این‌ها، دو مفهوم متفاوت‌اند. برندسازی شخصی، آن چیزی‌ است که شما سعی دارید درباره خودتان بگویید، همان ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که دوست دارید در رزومه تخصصی‌تان قرار بگیرد اما شهرت چیزی‌ است که دیگران درباره شما می‌گویند، با این حال، این دو مفهومِ متفاوت در یک راستا قرار دارند. چراکه شما با پرسونال برندینگ قدرتمند، در حرفه خودتان و در میان رقبا به شهرت دست خواهید یافت.

چرا پرسونال برندینگ Personal Branding  مهم است؟

برندسازی شخصی، به شما کمک می‌کند تا به درک و شناخت مناسبی از خودِ واقعی‌تان برسید. تلاش برای ارائه یک تصویر شفاف از خود و استعدادهایتان باعث می‌شود ماسکتان را بردارید و خودتان را بهتر بشناسید. در این مسیر با ترس‌هایتان روبرو می‌شوید، نقاط قوتتان را می‌شناسید و آن‌ها را پررنگ‌تر می‌کنید و برای رفع نقاط ضعفتان برنامه‌ریزی می‌کنید.
با این شناخت، فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری پیش رویتان قرار می‌گیرد. به تدریج در زمینه تخصصی‌تان شناخته می‌شوید، موقعیت‌های شغلی بهتری به شما پیشنهاد می‌شود و با همکارانِ متخصص‌ خود ارتباط‌های کاری ارزشمندی برقرار خواهید کرد. درنهایت این فرآیند به کسب درآمد بیشتر منجر خواهد شد. مهم‌تر از همه اینکه، در بازارهای بی‌ثبات امروزی، این برند شخصی‌تان است که به شما امنیت شغلی می‌دهد.

چطور برند شخصی بسازیم؟

پروسه پرسونال برندینگ، درواقع یک برنامه بازاریابی شخصی (Personal marketing plan) در زندگی، برای دستیابی به اهداف حرفه‌ای است. پس باید برای رسیدن به این اهداف، اصول و قواعد این برنامه‌ریزی را یاد بگیرید و در جهت آن حرکت کنید. در ادامه این مقاله، قصد داریم این اصول مهم را به شما معرفی کنیم.

  • خودتان را بشناسید: همانطور که قبلا هم گفتیم اولین مرحله برای قدم گذاشتن در مسیر پرسونال برندینگ ، خودشناسی است. بهتر است این کار را با این پرسش مهم آغاز کنید: «من چه مهارت منحصربه‌فردی دارم؟». باید به دنبال یافتن مهارتی خاص در خودتان باشید که شما را از سایرین متمایز کند. اگر مهارتی ندارید بهتر است از همین لحظه به یادگیری فکر کنید. به یاد داشته باشید برای انتخاب یک مهارت نباید به میزان درآمدزایی، کلاس اجتماعی یا به میزان ریسکش فکر کنید و یا به سراغ مهارتی بروید که سریع‌تر بتوانید آن را به‌دست بیاورید. بهتر است به جای نگاه کردن به بیرون و مقایسه افراد موفق با خودتان، به درونتان فکر کنید. با اتکا به خود، فهرستی از توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌هایتان تهیه کنید. برای شروع تنها کافی ا‌ست از خودتان بپرسید: «من به چه حرفه و مهارتی علاقه دارم؟».
  • هدف برند شخصی‌تان را مشخص کنید: بعدازآنکه یک مهارت متمایز برای خودتان پیدا کردید، باید اهداف پیش رویتان را در مسیر پرسونال برندینگ مشخص کنید. به یاد داشته باشید این هدف‌گذاری قواعد خاصی دارد. اهداف شما باید مشخص، قابل‌سنجش، بر پایه‌ی زمان، واقع‌گرایانه و دست‌یافتنی باشند. شما باید از خودتان بپرسید که «ارزش‌های شخصی‌تان در زندگی کدامند؟»، «موفقیت را در چه چیزهایی تعریف می‌کنید؟» و «در این مسیر دوست دارید به چه جایگاهی برسید؟». این سوالات و سوالاتی از این دست در هدف‌گذاری و تعیین مسیرتان به شما کمک بسیاری خواهند کرد.
  • جذاب و تاثیرگذار باشید: پس‌ازآنکه در حرفه مورد علاقه‌تان متخصص شدید و در جهت اهدافتان، مسیر موردنظرتان را پیدا کردید. لازم است بروید به سراغ آنچه که با اولین برخورد دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یعنی ظاهر و نحوه صحبت کردن. دیگران به مرور با توانایی‌ها و خصوصیات شما آشنا می‌شوند اما این ظاهر و بیان زیبای شماست که در نگاه اول دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جذبشان می‌کند. پس برای خود ظاهری آراسته و متناسب با برند شخصی‌تان در نظر بگیرید تا فرصت‌های خوب کاری را به سمت خود جذب کنید.
  • تولید و نشر محتوای تخصصی را جدی بگیرید: اگر دانش تخصصی‌تان را منتشر نکنید، کسی شما و توانایی‌هایتان را نخواهد شناخت و این گمنامی تمام فرصت‌های حرفه‌ای را از شما می‌گیرد. پس در زمینه تخصصی‌تان محتوا تولید کنید. شما می‌توانید محتواهایتان را به‌صورت متن، عکس، فیلم یا اینفوگرافیک در وب‌سایت شخصی یا رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید. چراکه این حضور و فعالیت شما در فضای مجازی است که شخصیت و برند شخصی‌تان را برای دیگران می‌سازد. البته چگونگی این حضور بسیار تعیین‌کننده است. حضور شما باید هدفمند و در جهت پیشبرد برندسازی شخصی‌تان باشد. در شبکه‌های اجتماعی باید اطلاعات کاملی از خودتان در حساب کاربری وارد کنید و خود را به بهترین شکل نشان بدهید. از طراحی‌های حرفه‌ای و باکیفیت استفاده کنید و با سایر افراد هم از طریق به اشترک گذاشتن محتواهایشان وارد تعامل شوید. از میان شبکه‌های اجتماعی نیز عضویت در شبکه لینکدین (LinkedIn) انتخاب مناسب‌تری است؛ زیرا فعالیت اصلی این سایت در جهت برقراری ارتباط افراد با یکدیگر در فضای کسب‌وکار است. سعی کنید پروفایلی کاملا حرفه‌ای و جذاب در این شبکه اجتماعی داشته باشید بسیاری از مخاطبان شما، پیش از آنکه بخواهند از مهارت، محصولات یا خدماتتان استفاده کنند نام شما را در این شبکه اجتماعی جستجو می‌کنند.  همچنین داشتن یک وبسایت شخصی با نام خودتان، از بهترین روش‌های پرسونال برندینگ در راستای بهبود رتبه‌ی جستجوی اسم‌تان است. تهیه دامنه‌ای به اسم خودتان و ترتیب دادن یک وبسایت شخصی، حضور آنلاین شما را حرفه‌ای‌تر می‌کند. حضوری که محدوده ارتباطی‌تان را با متخصصین گسترده‌تر خواهد کرد. با اشتراک‌گذاری دانش علاوه بر افزایش آگاهی جامعه، خودتان را به بهترین شکل ممکن معرفی می‌کنید و به این ترتیب، بستر همکاری با سایر متخصصن برایتان فراهم خواهد شد.
  • داستان‌سرایی کنید: اگر برند شخصی شما نتواند روایت‌گر داستان منحصربه‌فرد خودش باشد، بدون شک نیمی از مخاطب‌های بالقوه را از دست خواهید داد. آلن گانت (Allen Gannett) مدیرعامل شرکت Track Maven و نویسنده کتاب منحنی خلاقیت (The Creative Curve)، دراین‌باره می‌گوید: «این روزها، موثرترین استراتژی در برندسازی شخصی، ساختن روایتی حقیقی است. چراکه تک‌گوییِ یک شخصیتِ تنها، برای مخاطب بسیار خسته‌کننده است». هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد در شبکه‌های اجتماعی صحبت‌های شما درباره برند شخصی‌تان را بشنود. بنابراین بهتر است داستانی درباره آن بسازید تا مخاطب را به سمت خود جذب کنید. به قول آرون اورندرف (Aaron Orendorff)، ویراستار ارشد Shopiffy Plus: «برندسازی شخصی، داستانی‌ درباره شماست که مردم آن را زمانی که حضور ندارید تعریف می‌کنند». (Pelpina Trip)، کسی که یکی از پرمخاطب‌ترین کانال‌های ویدیویی را در لینکدین دارد، می‌گوید: «بهترین راه ارتباطی آنلاین، ویدیو است. شما به سادگی می‌توانید با تلفن هوشمندتان ویدیو تهیه کنید. ابزاری که همیشه و همه جا همراه شماست!»
  • برای معرفی خودتان بازاریابی و تبلیغات انجام دهید: علاوه بر تخصص، ظاهر جذاب و انتشار هدفمند محتوای تخصصی، اگر بازاریابی و تبلیغات را نادیده بگیرید بدون شک روند دستیبابی به موفقیت در برندسازی شخصی، کُند و آرام پیش خواهد رفت. از آنجاکه راه بازاریابی تنها از مسیر «تحقیقات در بازار» می‌گذرد، بهتر است در بازارِ کارتان افراد موفق را پیدا کنید. همان رقبایی که باید آن‌ها را بشناسید، پاشنه آشیل‌شان را کشف کنید و تلاش کنید در زمینه نقاط ضعف آن‌ها توانمند شوید. تلاشی که «تمایز» را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در جهت تبلیغ و معرفی خودتان باید از راه‌های مختلف در مورد توانایی‌هایتان با دیگران صحبت کنید. البته برای آنکه افراد بیشتری شما را بشناسند شاید بد نباشد کمی هزینه کنید. فعال کردن عضویت پولی در لینکدین (برای ارتقای روشهای ارتباطی با افراد متخصص)، هزینه برای سئوسایت (جهت بهینه‌سازی مطالبتان برای قرارگیری در صدر جستجوها)، پرداخت هزینه‌ی تبلیغات به گوگل در سامانه گوگل ادوردز، تبلیغ در مجلات تخصصی، همگی راه‌های تبلیغاتی‌ای هستند که هزینه دارند اما مطمئنا جواب می‌دهند.
  • از پله‌های نتورکینگ بالا بروید: ارتباط‌سازی یا نتورکینگ (Networking) به روند پرسونال برندینگ(Personal Branding) کمک بسیاری می‌کند. این اصطلاح به این معناست که شما باید سعی کنید با افراد فعال در زمینه تخصصی‌تان، افراد موثر با ارتباطات زیاد و همینطور افرادی که می‌توانند به شناخته شدن شما کمک کنند، ارتباط برقرار کنید. برای این کار می‌توانید در رویدادهای نتورکینگ تخصصی شرکت کنید یا با این افراد موثر به‌صورت آنلاین ملاقات داشته باشید و یا در مباحث روز جامعه که مرتبط با حرفه‌تان هست با متخصصان این حوزه وارد بحث شوید. این گونه فرصت‌های ارتباطی برای ملاقات با افراد بیشتر روند برندسازی شخصی شما را به شکل بهتری پیش خواهد برد.
  • خود را برای شکست آماده کنید: شکست خوردن دردناک است و عموما همه ما به‌طور طبیعی دلمان نمی‌خواهد شکست را تجربه کنیم. هرچند، برای ساختن یک برند شخصی و متمایز، «شکست خوردن» امری اجتناب‌ناپذیر است. والت دیزنی (Walt Disney) کسی که در اولین تلاش‌هایش در مسیر پرسونال برندینگ بارها شکست خورده است، در این‌باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم داشتن یک تجربه‌ی شکست درست‌وحسابی در دوران جوانی بسیار مهم است. من که چیزهای زیادی از این شکست‌ها یاد گرفته‌ام. زیرا شکست، شما را از آنچه که ممکن است برایتان اتفاق بیفتد آگاه می‌کند» و البته «آنچه که ممکن است برایتان اتفاق بیفتد» به‌هیچ‌وجه ترسناک‌تر از «تلاش نکردن» نیست.
  • تیموتی هانگ (Timothy Hoang)، عکاس و فیلم‌بردار مشهور نیز این‌طور می‌گوید: «شما هیچ‌وقت به بهترین شرایط برندسازی شخصی دست پیدا نمی‌کنید، مگر اینکه چندین بار در زندگیتان با شکست مواجه شوید و دست از تنبلی بردارید».
  • ارتباط با مخاطب را فراموش نکنید: با هر واکنشی که در شبکه‌های اجتماعی از سوی مخاطبانتان دریافت می‌کنید، درمی‌یابید که نوع نگاه آن‌ها به شما چگونه است. به این بازخوردها اهمیت بدهید، چراکه سرنوشت پرسونال برندینگ‌ را همین بازخوردها می‌سازند. باید نشان بدهید که مخاطب برایتان مهم است. برای این کار خوب است یک محیط (AMA (Ask me Anything ایجاد کنید. محیطی که به دیگران این فرصت را می‌دهد تا سوالاتشان را از شما بپرسند، با پاسخ‌گویی صحیح و دقیق نشان می‌دهید که برای مخاطبتان ارزش قائل هستید و هم اینکه از این طریق می‌توانید خودتان را بیشتر به دیگران معرفی کنید.
  • همیشه در حال یادگیری باشید: همه چیز در حال رشد و تغییر است و بازار و تجارت هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر هر چقدر هم که در حوزه کاری‌تان متخصص و حرفه‌ای باشید، اگر برای توسعه دانش خود و یادگیری مهارت‌های جدید تلاش نکنید، بدون شک درجا خواهید زد و طولی نمی‌کشد که از دور رقابت بازارکار خارج خواهید شد.بنابراین لازم است که خودتان و تخصص‌تان را مطابق با جدیدترین‌ تغییرات عرصه کاری‌تان به روز کنید. سعی کنید در تولید و انتشار مقاله و محتواهای تخصصی ثابت قدم باشید. این روند برای همیشه شما را در مسیر یادگیری قرار خواهد داد، مسیری که شما را از رقیبانتان متمایز خواهد کرد.

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ چیست

 

نقطه آغاز و پایان پرسونال برندینگ کجاست؟

برای آغاز برندسازی شخصی لازم نیست کمال‌گرا باشید چون در این صورت ممکن است هیچ‌وقت آن را شروع نکنید. همین‌که بتوانید درک خوبی نسبت به علایق، استعدادها و توانایی‌هایتان پیدا کنید می‌توانید وارد مسیر پرسونال برندینگ شوید. باید بدانید که در این مسیر هم نقطه اوجی در کار نیست که هر وقت به آن نقطه برسید کارتان تمام شود، بلکه این راهی برای طی کردن زندگی به شیوه‌ای موردعلاقه است.

برندسازی شخصی یک سبک زندگی و یا به بیان بهتر، یک فلسفه ذهنی است که به شما کمک می‌کند ترس‌ها و تردیدها را کنار بگذارید، با شخصیت واقعی‌تان روبرو شوید و در جهت پیشرفت کارِ موردعلاقه‌تان حرکت کنید.

هرگاه تصمیم به تغییر سبک زندگی‌تان بگیرید، ذهنتان از همان لحظه، توسعه‌ی برند شخصی‌ را آغاز می‌کند. البته باید به خاطر داشته باشید کمی طول می‌کشد تا تغییرات و تاثیرات محسوس این رشد را ببینید. پس اول اصول این کار را یاد بگیرید، سپس آن را به بهترین نحو انجام بدهید و برای رسیدن به نتیجه، صبور باشید.

بیشتر بخوانید : افزایش فروش (بازاریابی آنلاین)

جمع‌بندی: پرسونال برندینگ Personal Branding 

در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم پرسونال برندینگ و اهمیت آن بیشتر آشنا کنیم و با معرفی اصول آن، به شما در دست‌یابی به این مفهوم کمک کنیم. فراموش نکنید که برند شخصی جزیی از زندگی‌تان است، اگر از همان ابتدا تلاشتان بر این باشد که مسیر پرسونال برندینگ در راستای سبک زندگی‌تان باشد، بدون شک احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد شد. انجام پرسونال برندینگ حول یک خودِ غیرواقعی بیش ازآنچه فکر کنید انرژی‌تان را هدر می‌دهد؛ زیرا نمی‌دانید چگونه باید عمل کنید، چه ظاهری داشته باشید و چه بگویید و تمامی این‌ها سبب سردرگمی‌تان خواهد شد. به قول تیم سالو (Tim Salau) بنیان‌گذار Mentors & Mentees: « هرجا که می‌روید برندتان هم باید به دنبالتان بیاید. برند شخصی شما باید جلوه‌ای حقیقی از شخصیت، اعتقادات و باورهایتان باشد».

نویسنده : زیبا حیدری

یک زمانی در دانشگاه، رشته "آلودگی محیط‌زیست" می‌خواندم تا شاید روزی بتوانم برای جهان و محیط‌زیستش کاری کنم اما من از این جهان جدا نبودم، اول باید برای خودم کاری می‌کردم. امروز جور دیگری دغدغه‌های زیستی‌ام را دنبال می‌کنم، با نوشتن! من به کتاب و قلم گره خورده‌ام و نوشتن برایم مثل نفس کشیدن است، همیشه حروف را با دَم فرو می‌برم و با بازدم واژه و جمله‌ها را بیرون می‌دهم. نوشتن در سایت جت یکی از کارها و دغدغه‌های دوست داشتنی من است که امیدوارم خواندنش برای شما هم مفید باشد.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام خيلي ممنون بابت وقتي كه براي نوشتن اين مقاله گذاشتين، فقط اي كاش مطالب رو با مثالهاي بيشتري توضيح ميدادين
۲۴ اسفند ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. باشه حتما در مقالات بعدی سعی می کنیم از مثالهای بیشتری برای بیان مطلب استفاده کنیم. موفق باشید.
پاسخ دهید
۶ دی ۱۳۹۸
خیلی مفید بود مرسی بابت وقتی که گذاشتید
۷ دی ۱۳۹۸
با سلام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. موفق باشید.