مفهوم پینگ سایت چیست و چرا باید از تست سرعت استفاده کنیم

در این مقاله مفهوم پینگ سایت به طور کامل و با ذکر مثال هایی برای درک کامل پینگ آمده است. در واقع پینگ زمان تاخیر در اتصال سیستم یه سایت را اندازه میگیرد
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | ۱۵:۱۹  زمان مطالعه 5 دقیقه
مفهوم پینگ سایت چیست و چرا باید از تست سرعت استفاده کنیم

آیا تا کنون به این موضوع توجه کردهاید هنگامی‌که بر روی لینکی کلیک می‌کنید یا سعی در باز کردن سایتی دارید مدت زمانی طول می‌کشد تا نتیجه به نمایش در آید؟ در این فاصله زمانی چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ 

هنگامی‌که شما بر روی لینکی کلیک می‌کنید درواقع دارید بسته درخواستی به سرور ارسال می‌کنید؛ سرور آن را بررسی و در جواب بسته‌ای برای سیستم شما ارسال می‌کند این رفت و برگشت باعث ایجاد وقفه زمانی در سیستم شما می‌شود. 

این موضوع برای بازی‌های آنلاین بسیار ملموس‌تر است. هنگامی‌که چندین نفر به صورت آنلاین در حال بازی هستند به صورت بی‌وقفه بسته‌هایی حاوی اطلاعات دستوری به سرور ارسال و بسته‌های جواب را دریافت می‌کنند گاهی شما در حین بازی از سایرین عقب می‌مانید به دلیل اینکه میان این ارسال و دریافت اطلاعات از سرور زمان بیشتری برای شما صرف می‌شود تا سایر افراد.

مفهوم پینگ در اینجا تعریف می‌شود. پینگ سایت در‌واقع همان زمان تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات است و پینگ به شما اجازه می‌دهد تا این زمان را اندازه‌گیری کنید.

حال اینکه چطور می‌توانیم این عدد تاخیر را به دست آوریم؟ کاری بسیار ساده است. کافی است در Command Prompt ویندوز خود از دستور ping استفاده کنید و پس از آن آدرس سایتی که می‌خواهید میزان تاخیر دریافت اطلاعات از آن را ببینید وارد کنید. 

پینگ سایت چیست؟

 

 

عدد پینگ سایت با سرعت ارسال بسته‌ها نسبت عکس دارد به این معنی که هر چه سرعت رفت و برگشت بسته‌ها بیشتر باشد عدد پینگ کمتر خواهد بود و ما همیشه به دنبال پایین آوردن پینگ سایت خود هستیم.
 

دستور پینگ چیست؟

ping  مخفف کلمه packet internet groper است. یک ابزار یا برنامه است برای این‌که بفهمیم یک ip مشخص یا هاست/ سرور از طریق شبکه قابل دسترس است یا خیر.  دستور پینگ معمولاً برای چک کردن خطاهای شبکه و عیب‌یابی آن نیز استفاده می‌شود. مکانیسم کار کردن آن نیز ساده و در عین حال کارآمد است و این‌طور کار می‌کند که یک پکت را به آدرس  ip  مشخص شده می‌فرستد و منتظر می‌ماند تا دستگاه متقابلا پاسخی با ارسال پکت دهد و پس از آن میزان تأخیر در این ارسال و دریافت را نیز خواهد سنجید. این قابلیت تأخیرسنجی با نام latency  نیز شناخته می‌شود. سپس شما می‌توانید بفهمید که آیا هاست مورد نظرتان از شبکه شما قابل دسترسی است یا خیر و همچنین پاسخ دریافتی از هاست با چه سرعتی به شما می‌رسد. یک پینگ سریع یا با latency  کم به این معنی است که اتصالی با میزان پاسخگویی بالاتر دارید که به‌خصوص برای اپلیکیشن‌هایی که زمان برای آن‌ها مهم است بسیار مفید است. در حالت عادی ping  با واحد میلی ثانیه اندازه‌گیری می‌شود و تأخیر‌های بیشتر به معنی مشکل در شبکه است و همچنین تأخیر‌ها وابسته به مسیریابی در شبکه و مکان جغرافیایی شماست برای مثال اگر شما در ایران باشید و یک هاست در ایران را پینگ کنید بسیار سریع‌تر پاسخ خواهید گرفت تا اینکه از ایران یک هاست را در استرالیا پینگ کنید چرا که به اصطلاح hop  های بیشتری در مسیر وجود دارد.
دستور ping در تمام سیستم عامل ها قابل استفاده است. بسیاری از بازی‌های آنلاین، از پینگ برای سنجش فاصلۀ زمانی به صورت تصویری بهره می‌برند.
پینگ در واقع تاخیر زمانی  است که ما در هنگام انجام تمام امور برخط (Online) خود انجام می‌دهیم، مانند کلیک یک لینک، ارسال یک پیام در شبکه‌های اجتماعی، ارسال یک ایمیل، انجام بازی، آپلود یک فایل، استریم کردن یک ویدیو و غیره. اگر شما در سایتی بر روی یک لینک کلیک کردید و مدت زمان زیادی برای بارگذاری صفحۀ مورد نظرتان طول کشید، شما احتمالا پینگ بالایی را در سایت مورد نظر تجربه می‌کنید. اگر هم این بارگذاری با سرعت انجام شود، شما پینگ کمتری دارید.

Ping یکی از ابزارهای کاربردی در تست و خطایابی شبکه‌های کامپیوتری است. به کمک دستور Ping می‌توانیم اطلاعات مهمی در مورد کامپیوتر‌ها و هر آنچه که در شبکه IP می گیرد به‌دست آوریم. با استفاده از دستور Ping می‌توان به اطلاعات مهمی در مورد اتصال یا عدم اتصال کلاینت به شبکه، نام کامپیوتر یا همان Computer Name کلاینت‌ها، نوع سیستم عامل، IP های ورژن 4  و ورژن 6، وجود Noise در شبکه، وجود یک سیستم امنیتی مانند فایروال، اتصال یا عدم اتصال به اینترنت و اطلاعاتی از این قبیل دست یافت. سادگی استفاده از دستور Ping و اطلاعات ارزشمندی که در اختیار‌مان می‌گذارد باعث شده که این دستور به یکی از محبوبترین و کاربردی‌ترین ابرازهای شبکه تبدیل شود.


پینگ گرفتن از سایت

آموزش Ping گرفتن از سرور و سایت در موارد مختلفی کاربرد دارد که شما با پینگ گرفتن از یک سایت یا سرور می‌توانید متوجه شوید که آن سایت یا سرور در دسترس است یا نه. در واقع پینگ میزان زمان رفت و برگشت یک بسته تست را برحسب میلی ثانیه نمایش محاسبه می‌کند. برای مثال هنگام داون شدن سایت خود، شما می توانید اقدام به پینگ گرفتن از سایت کنید تا متوجه شوید که مشکل از سمت سرور است یا در جای دیگری‌ است. شما با پینگ گرفتن بین دو سیستم و IP سیستم شما و سرور و سایت مورد نظر  علاوه بر اطلاع از میزان دسترسی پذیری میزبان، سرعت اتصال و زمان رفت و برگشت از سیستم مبدا تا سیستم مقصد را نیز متوجه شوید.
واحد سنجش زمان ارسال و دریافت اطلاعات ( که یک بسته ۳۲ بایت و ICMP می باشد ) بر حسب میلی ثانیه می‌باشد. در مواردی باید به این نکته توجه کنیم که به دلایل امنیتی ممکن است سرور و سایت موردنظر ما اقدام به مسدود سازی Ping کرده باشند در صورتی که در دسترس هستند و فقط خطای Request timed out می دهند.
در ادامه با آموزش Ping گرفتن از سرور و سایت همراه ما باشید.
شما از طریق دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس می توانید اقدام به Ping گرفتن کنید. 

 

چگونه در ویندوز، از سایت یا سرور پینگ بگیریم؟

1. روی منوی استارت کلیک کنید و در کادر جستجو کلمه run را تایپ کنید. پس از ظاهر شدن قسمت run  مانند عکس، رویش کلیک کنید.

چگونه در  ویندوز از سایت پینگ بگیریم؟

 

2. پنجره run برای شما ظاهر می‌شود. در کادر مربوطه کلمه CMD را تایپ نموده و سپس بر روی ok کلیک کنید.
 

cmd گرفتن در ویندوز

پنجره داس یا CMD ظاهر شده است. حال می توانید با استفاده از دستور زیر سایت یا یک آی پی را پینگ بگیرید.

ping tksk.ir
توجه داشته باشید بین ping و نام سایت باید یک فاصله باشد. به عکس فوق توجه نمایید:

 

دستور cmd

 

در این مثال، پینگ گرفته شده از سایت tksk.ir بطور میانگین 82ms  می‌باشد.
هر چقدر عدد پینگ پایین تر باشد، در واقع فاصله زمانی شما تا مقصد کمتر است و سایت زودتر قابل نمایش می‌شود. مثلاً پینگ سرورهای اشتراکی ایران نسبت به سرورهای اشتراکی خارج از کشور پایین تر است.
اگر دارای سرور مجازی یا اختصاصی هستید، می توانید پینگ را از آی پی سرور بگیرید.
همانند ping 5.61.24.52
رای ویندوز 10 در کنار دکمه start قسمت جستجو تایپ کنید cmd و سپس دکمه enter را فشار دهید.
سپس شما با یک صفحه سیاه و سفید مواجه می شود ، دستور ping را باید به این صورت بنویسید :

ping yourdomain.com

به جای yourdomain.com باید دامنه خود را قرار دهید. سپسEnter  را فشار دهید سیستم در حال ping گرفتن از سایت شما است. در حالت پیش فرض 4 بسته ارسال و دریافت می شود، اگر شما تمایل به ping گرفتن از سایت خود با تعداد بسته بیشتر دارید می‌توانید از سوئیچ -t استفاده کنید :

ping yourdomain.com -t

در این صورت سیستم تا زمان وارد کردن کلید ctrl +x عملیات ping را انجام می‌دهد.

آموزش پینگ گرفتن در لینوکس

برای پینگ گرفتن در سیستم عامل لینوکس ، در صورت استفاده SSH می توانید دستور را مستقیم وارد کنید و در غیر این صورت از طریق terminal اقدام کنید.
نحو وارد کردن دستورات نیز مانند دستور ویندوز است ولی بر خلاف ویندوز که حالت پیش‌فرض با ارسال و دریافت ۴ بسته بود، در لینوکس فرآیند پینگ گرفتن مثل حالت -t در ویندوز است و شما باید برای متوقف کردن فرآیند پینگ گرفتن کلید‌های ترکیبی ctrl + x را فشار دهید.

نحوه گرفتن پینگ از موبایل

یکی از بهترین امکاناتی که اپلیکیشن Ping Tool Pro در اختیار کاربران قرار می‌دهد امکان پینگ گرفتن در سیستم عامل اندروید است. خیلی از کاربران برای اطلاعات از کیفیت اینترنت خود و همچنین قطع یا وصل بودن آن از دستور پینگ در محیط ویندوز استفاده می‌کنند. دستور پینگ در واقع یک بسته اطلاعاتی را از دیوایس ما به سمت آدرس سایت یا آی پی مورد نظر ارسال می‌کند و زمان رفت و برگشت آن بسته را به کاربر اعلام می‌کند هرچه زمان کمتر باشد طبیعتا از کیفیت اینترنت بهتری برخوردار هستند در واقع تاخیر کمتری دارید. همچنین شما می‌توانید Speedtest.net را از طریق فروشگاه Google Play دریافت و نصب نمایید. 

پس از برنامه، صبر کنید تا برنامه با توجه به سرویس دهنده اینترنتی روی گوشی، به صورت خودکار بهترین و نزدیک‌ترین سرور را برای تست سرعت پیدا کند. 

نحوه گرفتن پینگ در موبایل

گزینه Begin Test را لمس نمایید.

برنامه شروع به کار می‌کند و پس از پایان فرآیند، شما می‌توانید زمان پینگ، سرعت دریافت و سرعت بارگذاری اینترنت روی گوشی خود را مشاهده کنید.
وبسایت Pingfy ایجاد شده است که کاربران گوشی‌های آیفون و یا آیپد بتوانند دقیقا با ابزار Ping  همان کاری را انجام دهند که در ویندوز در CMD کاربران ویندوز ، مک یا لینوکس نیز انجام می‌دهند.
 این ابزار برای ارسال یک پیغام به یک آدرس اینترنتی یا سرور ارسال می شود تا نشان دهد چقدر این ارسال سرعت داشته و سریع بوده است.  با نگاه کردن و بررسی نتایج مربوط به دستور پینگ شما می‌توانید به راحتی تاخیر در اتصال و ناپایدار بودن اینترنت را مشاهده کنید. اما اگر شما اینترنت نسبتا پایداری دارید و شاهد تغییرات اعداد هر پینگ هستید بدان معناست که تغییرات زیادی در اینترنت خود دارید. هر نوع مشکل در سرعت اینترنت می‌تواند دلایلی مربوط به وایفای، اینترنت خط و یا خود اینترنت (شرکت ارائه دهنده یا زیر ساخت) باشد.
 شما همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن Pingfy سیگنال گوشی آیفون یا آیپد خود را مورد بررسی قرار دهید. به این منظور شما باید ابتدا ارسال Ping را در اپ شروع کنید. اگر هنگام پینگ گرفتن گوشی را همراه خود داشته باشید و به نقطه‌های مختلف خانه، محل کار یا هرجایی بروید سیگنال‌های متفاوتی را دریافت می‌کنید. اگر هنگام پیاده‌روی به نتایج پینگ نگاه کنید خواهید دید که چه نقاطی آنتن دهی ضعیفی دارند.

 

پینگ گرفتن در موبایل

جمع بندی:آموزش تست سرعت در ویندوز و موبایل

در دنیایی که داشتن سرعت به‌خصوص در استفاده از اینترنت با هدف‌های گوناگون تجاری، اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی، سرگرمی و ... این همه اهمیت دارد دانستن نحوه بهره بردن از پینگ و روش‌های مختلفش بسیار کاربردی است. شما برای این‌که مطالبتان سریع‌تر در موتور‌های جست‌و‌جو ثبت بشود نیاز به این ابزار دارید. برای اینکه موتورهای جست و جو بفهمند مطالب جدید گذاشته‌اید یا به اصلاح وبلاگ‌نویسان آپ شده‌اید و مطلب‌تان را ثبت کنند به این راهکار نیاز خواهید داشت. پس پینگ کردن فایده زیادی برای ثبت شدن مطالب در موتورهای جست و جو  و در نتیجه افزایش بازدید سایت و وبلاگ خواهد داشت.
 هر کس که می‌خواهد در عرصه رقابت دیجیتالی پیشتاز باشد باید با شیوه‌های پینگ کردن آشنایی کافی داشته باشد و خود را بروز کند.

نویسنده : محدثه میرجعفری

من دانشجوی دکتری ادبیات فارسی هستم و علاقه‌مندم به نوشتن شعر، مقاله تحقیقی و پژوهشی یا هر نوع خلاقیتی که با نوشتن سر و کار دارد. تولید محتوا با موضوع دیجیتال مارکتینگ با این که به ظاهر به حیطه تخصصی من ارتباطی ندارد اما از آن جایی که خلاقیت و تنوع لازم دارد بسیار دوستش دارم. اگر به مباحث دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مندید لطفا مقاله های من را در جت بخوانید و نقدها و پیشنهاداتتان را با من در میان بگذارید. نظرات شما می‌تواند تکمیل کننده‌ی مطالب جت باشد.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید