روش‌های بازاریابی اینترنتی در سال 2023

امروزه بازاریابی اینترنتی به یکی از پر کاربردترین روش‌های بازاریابی بدل شده است. در این مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا شما را با بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی در سال 2023 اشنا کنیم.
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | ۱۵:۱۸  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
روش‌های بازاریابی اینترنتی در سال 2023

امروزه دیگر بازاریابی سنتی جای خود را به روش‌های جدیدتر بازاریابی یعنی بازاریابی اینترنتی داده‌ است. بازاریابی اینترنتی در یک کلام یعنی پیدا کردن مشتری برای کسب و کار خود از طریق اینترنت. این نوع بازاریابی هم سریع است و هم با مخاطبان بیشتری سر و کار دارید و وقت و انرژی کمتری هم از شما می‌گیرد، در حالی که نتایج خارق‌العاده‌ای دارد.

 برای بازاریابی اینترنتی اصلی‌ترین راهی که وجود دارد این است که شما یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و همۀ اطلاعاتتان را در آن جا بارگذاری کنید. هر روش دیگر در بازاریابی آنلاین که در ادامه برخی از آن‌ها در سایت جت، معرفی می‌شوند با ساختن یک وب‌سایت شروع می‌شود. با ما همراه باشید.

چرا بازاریابی اینترنتی مهم است؟

بازاریابی اینترنتی امکان یک ارتباط آسان و سریع با تعداد زیادی از مشتریان را به شما می‌دهد. امروزه دیگر اکثریت مردم در همۀ کشورهای جهان به وسیلۀ لوازم الکترونیکی از کامپیوتر و لپ‌تاب گرفته تا گوشی‌های موبایلی که در دست هر کسی است، به اینترنت دسترسی دارند و زمان زیادی را در وب‌سایت‌ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. هر نوع اطلاعاتی که می‌خواهند را با یک کلیک به‌دست می‌آورند و حتّی در مورد محصولاتی که می‌خواهند بخرند از طریق اینترنت تحقیق می‌کنند و گاهی آن‌ها را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند.

این شیوۀ زندگیِ آنلاین همین‌ طور رو به گسترش است و شما برای اینکه از عرصۀ رقابت اینترنتی عقب نمانید باید مرتب خودتان را بروز کنید و انواع جدیدتر را بشناسید. هر چه‌ قدر بیشتر در مورد روش‌های جدید بازاریابی اطلاعات کسب کنید به نفع‌تان است. شما در یک ماراتنِ نفس‌گیر برای بالا بُردن رتبۀ سایتتان و از آن مهم‌تر دیده‌شدن و فروش رفتن محصولاتتان قرار دارید و باید تازه‌ترین راه‌ها را در پیش بگیرید.

این نشان می‌دهد که تخصص داشتن در بازاریابی اینترنتی تا چه حد برای کسب و کار شما مهم است و توجه نکردن به آن باعث می‌شود که شما هر چقدر هم که محصول با کیفیتی داشته‌ باشید دیده نشوید و مورد اعتنا قرار نگیرید. حتما این مثال که عقل مردم به چشمشان است را شنیده‌اید. باید بگوییم این روزها عقل مردم در گرو تبلیغات سمعی و بصری و در واقع مولتی مدیایی است که از طریق اینترنت به آن‌ها داده‌ می‌شود. شما هم باید به شکل حساب شده و آگاهانه وارد این عرصه شوید و خودتان را بالا بکشید. پس این گوی و این میدان.

آیا بازاریابی آنلاین همان دیجیتال مارکتینگ است؟

بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ به طور کلی به یکدیگر نزدیک هستند و بسیاری از افراد از این دو عبارت به صورت متقابل استفاده می کنند. بازاریابی آنلاین به معنای استفاده از ابزارهای اینترنتی برای تبلیغات و فروش محصولات و خدمات است، در حالی که دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از تمامی روش‌های دیجیتالی برای تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات است. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی آنلاین است، اما بازارابی آنلاین تنها یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است.

مزایای بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی دارای مزایای بسیاری است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دسترسی آسان به بازار هدف: این نوع بازاریابی به شما امکان می‌دهد تا به راحتی به بازار هدف خود دسترسی پیدا کنید و با مخاطبان خود در ارتباط باشید.
  2. کاهش هزینه‌های تبلیغات: در مقایسه با روش‌های سنتی تبلیغات، بازاریابی اینترنتی هزینه‌های کمتری دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا برای تبلیغات خود بیشترین بازدهی را بدست آورید.
  3. افزایش فروش: با استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی، می‌توانید به راحتی فروش خود را افزایش دهید و بازدهی بیشتری را برای کسب و کار خود به دست آورید.
  4. افزایش شناخت برند: با استفاده از بازاریابی اینترنتی، می‌توانید شناخت برند خود را در بازار افزایش دهید و به مخاطبان خود نشان دهید که چه مزایایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید.
  5. ارتباط مستقیم با مخاطبان: با استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی، می‌توانید به راحتی با مخاطبان خود در ارتباط باشید و به آن‌ها پاسخگویی کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد مخاطبان خود را به دست آورید و رابطه‌ای مستحکم با آن‌ها برقرار کنید.

6 مورد از بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی در سال 2023

روش‌های بازاریابی اینترنتی بسیار زیاد است و هر روز هم روش‌های جدیدی به وجود می‌آید که اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و روش‌های قدیمی‌تر را در جایگاه پایین‌تری از مهم بودن قرار می‌دهند. در مجموع هر چه که به جلو می‌رویم به دلیل امکاناتی که در اینترنت برای دسترسی ساده به محتواهای دیداری و شنیداری ایجاد شده است و کم شدن حوصلۀ مخاطبان برای خواندن یک متن، این نوع روش‌ها کارآمدتر می‌شود. ولی با این حال روش‌های متن‌محور همچنان طرفداران زیادی دارد و نمی‌توان به راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

یک بازاریاب اینترنتی حرفه‌ای همۀ انواع بازاریابی را در نظر می‌گیرد و با توجه به نوع محصولی که ارائه می‌دهد و هوشمندی نسبت به مخاطبانش روش بازاریابی مناسب را پیدا می‌کند. همچنین دیگر این روزها استفاده از یک یا دو روش جواب نمی‌دهد. بلکه هر بازاریاب بهتر است از انواع روش‌های به درد بخور استفاده کند و از هر طرف مخاطبان را به طرف خود بکشاند و آن‌ها را تبدیل به مشتری کند.

این روزها شناخت روان‌شناسانۀ مخاطبان و تحلیل نیازمندی‌های آن‌ها و شخصی‌سازی تبلیغات برای افرادی که احتمال می‌رود جزو مشتری‌های آینده باشند خیلی اهمیت پیدا کرده است. هر چقدر که بازاریاب اطلاعات و آگاهی‌اش را نسبت به مردم و به خصوص جمعیت هدفش بیشتر کند به گونه‌ای هدفمندتر و با صرف زمان و انرژی کمتر اما مفیدتر به نتیجۀ مطلوبش می‌رسد. ما در این‌جا شما را با جدیدترین و کارآمدترین روش‌های بازاریابی فعلی آشنا می‌کنیم.  

1- بازاریابی از طریق موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing)

این نوع بازاریابی که همچنان اثرگذار است به دو نوع رایگان و پولی انجام می‌شود. در نوع رایگان شما با بهینه‌سازی سایت خود و با مطابقت دادن شرایط آن با اصول سئو می‌توانید آن را همیشه در رنک‌های بالای گوگل قرار بدهید. تکنیک‌های سئو روز به روز تغییر می‌کند و شما باید با این تکنیک‌ها آشنا بشوید و مدام خود را بروز کنید. بسیاری از تکنیک‌هایی که قبلا در ابتدای لیست گوگل قرار داشتند امروزه رتبه‌های پایین‌تری دارند و برای مثال چیزهایی که قبلا صرفا یک نوع ویژگی متمایزکننده محسوب می‌شد الآن دیگر از ضرورت‌هاست.

محتوای متنی و کلیدواژه‌ها باید طوری باشد که به سریع‌ترین شکل و حتی با امکانات سرچ صوتی بتواند سایت را بالا بیاورد. استفاده از گوگل‌مَپ برای وقتی که می‌خواهید آدرس مکانی را به مشتری بدهید خیلی کاربُردی است. لینک‌های اساسی بزنید و بیشتر از افزایش بازدید به کیفیت بازدیدها و مشتری کردن مخاطبین توجه داشته باشید. تبلیغاتتان و محتوایی که ارائه می‌دهید باید هدفدار باشد. اگر محتوایی تخصصی ارائه بدهید که هیچ ربطی با محصول و امکاناتی که دارید ندارد نمی‌توانید مشتری جذب کنید. بنابراین باید در مورد چیزهایی بگویید که صد در صد می‌توانید در اختیار مشتری قرار دهید.
هنوز هم از امکان پولی گوگل برای بالا بُردن سایت خود می‌توانید استفاده کنید. سعی کنید از این روش درست بهره ببرید و با شناسایی درست مخاطبان کلید واژه بسازید. خوبیِ این امکان این است که تنها وقتی بر روی کلید واژه و لینک شما کلیک می‌شود شما باید پول بپردازید و لازم نیست که پیش‌پرداختی داشته باشید.

بازاریابی لز طریق موتورهای جستجوگر

2- بازاریابی اینترنتی با شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

این روزها مردم وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، در آن‌جا با هم تعاملات ارتباطی گوناگون دارند و افکار و عقاید و سلایق و احساساتشان را با هم به اشتراک می‌گذرانند. شبکه‌های اجتماعی همچنین برای کسانی که می‌خواهند کسب و کارشان را رونق بدهند جای خوبی است. البته باید با برنامه‌ریزی و هدفمند عمل کنید. در ابتدا باید مخاطبان خودتان را به خوبی شناسایی کنید. پرسونای مخاطب خود را پیدا کنید. این که چه کسانی بیشتر نسبت به محصول مورد نظرتان احساس نیاز می‌کنند و علاقه نشان می‌دهند مهم است. در واقع کیفیت مخاطبان بیشتر از کمیّت آنها اهمیت دارد. باید بر روی هدفتان تمرکز کنید و نظرات را به خوبی گوش کنید. شبکه‌های اجتماعی جای خوبی برای تعامل است. پس شما این امکان را دارید که با مخاطبانتان به بحث و گفت و گو بپردازید.

کیفیت محصول شما بسیار مهم است. کیفیت باعث می‌شود که مشتری‌هایتان به طور رایگان برای شما تبلیغ کنند و آوازۀ برندِ شما را به گوش بقیه برسانند. در شبکه‌های اجتماعی شما از امکان گذاشتن فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی و عکس‌های مخاطب‌پسند برخوردارید که بسیار در دنیای امروز مهم است. در شبکۀ اجتماعی‌ای مثل فیس‌بوک هم به دو شکل رایگان و پولی می‌توان در صدر قرار گرفت. شما می‌توانید برای هر بار آمدن به سَر لیست پول پرداخت کنید. فعالیت‌های منظم و آپدیت صفحه‌یتان شما را همواره در معرض دیده‌شدن قرار می‌دهد. حداقل در هفته دو بار باید مطلب بگذارید یا خود را به روز کنید. همین‌طور که دلتان می‌خواهد دیگران وب‌سایت شما را معرفی کنند شما هم باید بخشی از زمانتان را به معرفی وب‌سایت‌هایی که با کار شما مرتبط‌اند بپردازید و لینک‌های مرتبط با هم ایجاد کنید.

3- بازاریابی ویدیویی (Video Marketing)

در دنیای امروز دیدن یک ویدیو با جذابیت‌های بصری و ترکیبی از تصویر و صدا و رنگ و روایت خیلی تأثیرگذارتر از خواندن یک متن است. بسیاری از افرادی که در محیط مجازی می‌گردند چندان با دقت و با حوصله نیستند و بیشتر می‌خواهند سرگرم بشوند و استراحت کنند. بنابراین اینگونه افراد ترجیح می‌دهند یک ویدیوی چند دقیقه‌ای ببینند تا اینکه تبلیغات متنی بخوانند. بنابراین خیلی اهمیت دارد که شما برای تبلیغات کارتان ویدیو بسازید. سعی کنید اصل صداقت را در ساختن این ویدیوها رعایت کنید و واقعا هر آنچه را که محصول و خدمتتان می‌تواند به مشتری بدهد را بگویید.

بهره‌بردن از روانشناسی رنگ‌ها، لحن  شوخی و طنز، برانگیختن احساساتی مثل دلسوزی، خشم یا عشق و ... در ساختن ویدیوها اهمیت دارد. امروزه سرویس‌های مخصوص اشتراک‌گذاری ویدیو مثل آپارات یا تماشا در کشور وجود دارد که فضای مناسبی برای تبلیغات شماست. پس حتما باید در این سایت‌ها حساب کاربری داشته باشید و مدام ویدیو بسازید و لود کنید. در انتخاب تیتر ویدیوهایتان دقت کنید که مخاطبان هدف را در نظر داشته باشد. امروزه آنچنان این ویدیوها اهمیت پیدا کرده‌اند که در سرچ کلیدواژه‌ها اول از همه ویدیوها بالا می‌آیند و نشان از این دارد که بازاریابی ویدیویی از هر چیزی مهم‌تر است.

4- بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابی ویروسی که شبیه همان روش قدیمی دهان به دهان کردن (Word Of Marketing) است و با اصطلاح فارسی یک کلاغ چهل کلاغ کردن نزدیکی دارد، روشی است که شما کاری می‌کنید که محتوایتان همین‌طور خود به خود و به شکل ویروسی منتشر شود. شما باید در مخاطبتان انگیزه ایجاد کنید که سایتتان را منتشر کند. انگیزه‌هایی مثل جایزه، جذابیت، احساس تشخص و ... باعث می‌شود که مخاطبانتان همین‌طور پیج یا وب‌سایت شما را به جاهای مختلف لینک بزنند.

مخاطب باید حس کند که دارد با پخش کردن محتوای شما کارِ جالب یا خیرخواهانه‌ای انجام می‌دهد و می‌تواند از این راه محبوبیت خود را افزایش دهد. اگر علاقه مندید در رابطه با بازاریابی ویروسی بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم مقاله ای که قبلا در سایت جت تحت عنوان بازاریابی ویروسی یا viral marketing را تهیه کردیم را مطالعه کنید.

5- بازاریابی اینترنتی با محتوای مناسب (content Marketing)

هنوز هم که هنوز تولید محتوا از اهمیت ویژه‌ای در بازاریابی اینترنتی برخوردار است. شما باید مدام محتوای قبلی خود را به‌روز کنید و به نیازهای جدید مخاطبانتان توجه کنید. محتوایتان باید جوری باشد که هم مشتری‌های قدیمی‌تان را نگه‌دارد و هم مشتری جدید جذب کند. محتوا باید با اهداف سازمان و برند شما سازگار باشد. تنوع داشتن محتوا و استفاده از ویدیو، دستورالعمل، تصاویر و پرسش و پاسخ و ... خیلی مهم است.

بهتر است محتوای شما یک کار و مهارت را به مخاطبانتان آموزش بدهد و نوع دید جدیدی به مخاطبتان بدهد که باعث شود در جهت خواست شما تصمیم‌گیری کند. همچنین جنبۀ سرگرمی و شوخی دادن به محتوا می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و باعث پیگیری او شود. در واقع محتوا مهم ترین بخش یک بازاریابی اینترنتی است که از نوشتن رپرتاژ آگهی و میکروکپی‌ها تا تولیدمحتوا در شبکه های اجتماعی را در کسب و کار شما در بر می‌گیرد.

6- بازاریابی با پست الکترونیکی (Email Marketing)

خوبی بازاریابی از طریق ایمیل این است که یک نوع ارتباط مستقیم و دوطرفه با مخاطبانِ هدف برقرار می‌کند و شما می‌توانید مستقیما آن‌ها را به لیست محصولات خود لینک بزنید. دقت داشته باشید که نمی‌توانید همین‌طور بدون رضایت به افراد ایمیل بزنید. شما می‌توانید از راه‌های مختلف مثل ثبت‌نام افراد در وب‌سایتتان یا برای خرید محصولتان از آن‌ها پست الکترونیکی بگیرید. دقت داشته باشید که حتما برای احترام به مشتری لینک لغو عضویت را قرار دهید.

اینگونه مخاطب به شما اعتماد می‌کند و احساس کلافگی از ایمیل‌های شما نمی‌کند. جذابیت‌های تبلیغاتی را هم در ایمیلتان لحاظ کنید. مخاطبانتان حتما انتخاب شده باشند و از افرادِ احتمالی‌ای باشند که می‌توانند به مشتری شما تبدیل شوند. اگر میخواهید با ابزارهای ایمیل مارکتینگ آشنا شوید تا ایمیل های شخصی سازی شده خودتان را درست کنید، مقاله معرفی ابزارهای ایمیل مارکتینگ را به شما توصیه می‌کنم.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی اهمیت بازاریابی بازاریابی اینترنتی، مزایای استفاده از آن، و 6 روش پر کاربرد آن پرداختیم. شما می‌توانید از روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد مثل استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی ویدیویی و بازاریابی از طریق موتورهای جست‌ و جوگر یا پست‌ الکترونیکی یا بهتر کردن محتوایتان و سایر روش‌های اینترنتی‌ که به فراخور هدفتان می‌توانید به کار بگیرید، برای بهتر کردن کسب و کارتان استفاده کنید.

به این ترتیب شرکت شما در مارکت، اعتبار بیش‌تری کسب می‌کند و در اصطلاح تبدیل به برند می‌شود. پس اگر بازاریابی اینترنتیِ حساب شده‌ای داشته باشید قطعا نتایج شگفت‌انگیزی خواهید گرفت.

نویسنده : محدثه میرجعفری

من دانشجوی دکتری ادبیات فارسی هستم و علاقه‌مندم به نوشتن شعر، مقاله تحقیقی و پژوهشی یا هر نوع خلاقیتی که با نوشتن سر و کار دارد. تولید محتوا با موضوع دیجیتال مارکتینگ با این که به ظاهر به حیطه تخصصی من ارتباطی ندارد اما از آن جایی که خلاقیت و تنوع لازم دارد بسیار دوستش دارم. اگر به مباحث دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مندید لطفا مقاله های من را در جت بخوانید و نقدها و پیشنهاداتتان را با من در میان بگذارید. نظرات شما می‌تواند تکمیل کننده‌ی مطالب جت باشد.

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۲۷ خرداد ۱۴۰۰
سایت شما عالی هستش امیدوارم موفق باشید
۳۱ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بوده است. موفق باشید.
پاسخ دهید
۱۳ دی ۱۳۹۹
ممنون من از نوشته شما استفاده بردم و از شما تشکر می کنم
۱۴ دی ۱۳۹۹
با سلام و احترام ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. خوشحالیم که مطلب ما از نظر شما مفید بوده است. موفق باشید.