نقشه مترو تهران

با ما همراه باشید تا به روزترین و جدیدترین نقشه مترو تهران را به شما ارائه دهیم. در این مطلب از سایت جت، نقشه کامل مترو تهران، به همراه خطوط راه اندازی شده و ساعات فعالیت آن نمایش داده شده است.
 ۱۴۰۱/۹/۱۵ | ۱۴:۵۵  زمان مطالعه 2 دقیقه
نقشه مترو تهران

مترو تهران شامل شرکت راه آهن شهری تهران، حومه و مجموعه قطارهای شهری تهران است. متروی تهران در هفت خط اصلی فعالیت می‌کند، که پنج خط به صورت کاملا درون شهری است، خط ۵ آن برون شهری بین تهران، کرج و هشتگرد و خط ۱ هم برون شهری و هم درون شهری بین تهران و فرودگاه امام خمینی است. مترو تهران دارای ۲۱۷ قطار فعال برابر ۱۵۱۴ واگن فعال است. با ما همراه باشید تا بیش‌تر با متروی تهران آشنا شوید.

تاریخچه مترو تهران

مترو تهران یکی از مهمترین وسایل نقلیه عمومی در شهر تهران است. این شبکه حمل و نقل عمومی در سال ۱۳۵۲ با افتتاح خط ۱ (خط اول) شروع به کار کرد. این خط از ایستگاه تهرانپارس شروع شده و تا میدان تجریش ادامه دارد.

 در سال‌های بعدی، خطوط دیگری به شبکه مترو تهران اضافه شد. خط ۲ (خط قرمز) در سال ۱۳۶۴ با افتتاح ایستگاه‌های تهرانپارس تا میدان تجریش به بهره‌برداری رسید. خط ۳ (خط آبی) نیز در سال ۱۳۷۴ با افتتاح ایستگاه‌های شهید بهشتی تا دانشگاه تهران به شبکه مترو اضافه شد. 

در سال‌های بعدی، خطوط ۴ و ۵ نیز به شبکه مترو تهران اضافه شدند. خط ۴ (خط زرد) در سال ۱۳۹۰ با افتتاح ایستگاه‌های شهید کلاهدوز تا شهید مطهری به بهره‌برداری رسید. خط ۵ (خط سبز) نیز در سال ۱۳۹۴ با افتتاح ایستگاه‌های میدان هروی تا شهید کشوری به شبکه مترو اضافه شد.

 در حال حاضر، شبکه مترو تهران شامل پنج خط است که در کل ۱۲۵ ایستگاه دارد. این شبکه همچنین در حال گسترش است و خطوط جدیدی نیز در آینده به شبکه اضافه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: درآمد صنعت گردشگری در ایران

نقشه متروی تهران 1402

در شهر بزرگ و شلوغ تهران رفت و آمد یکی از دغدغه‌های مهم مردم است. در این شهر گاهی برای رسیدن به مقصد خود ساعت‌ها در ترافیک باید منتظر ماند. متروی تهران برای بسیاری از مسیرها انتخاب هوشمندانه‌تری است. بسیاری از افرادی که از مترو استفاده می‌کنند مسیر مشخصی مانند محل کار طی می‌کنند و شاید فکر کنند نیازی به نقشه تهران ندارند اما بد نیست این نقشه را همراه داشته باشید. 

 شبکه مترو تهران در حال حاضر پنج خط دارد که در کل ۱۲۵ ایستگاه دارد. هر خط از مترو تهران دارای واگن‌های متناسب با تقاضای مسافران است و تعداد واگن‌ها در هر خط متفاوت است همچنین هر خط دارای شماره و رنگ مشخصی است. خطوط مترو تهران به شرح زیر هستند:

  • خط ۱ (خط قرمز): ایستگاه‌های تهرانپارس تا میدان تجریش
  • خط ۲ (خط آبی): ایستگاه‌های شهید حسینی تا شهید کلاهدوز
  • خط ۳ (خط سبز): ایستگاه‌های شهید قدوسی تا شهید شکاری
  • خط ۴ (خط صورتی): ایستگاه‌های شهید کلاهدوز تا شهید مطهری
  • خط ۵ (خط نارنجی): ایستگاه‌های میدان هروی تا شهید کشوری

نقشه مترو تهران 1402

نقشه کلی ایستگاه‌های مترو تهران مناسب برای تردد ویلچر 

در حال حاضر برخی ایستگاه‌های متروی تهران دارای آسانسور برای تردد ویلچر هستند. این ایستگاه‌ها شامل برخی ایستگاه‌های خطوط ۱ و ۲ متروی تهران می‌شوند. همچنین، برنامه‌ریزی برای تعبیه آسانسور در بیشتر ایستگاه‌های متروی تهران در دستور کار قرار دارد.

این اقدام به منظور تسهیل تردد افراد با نیازهای ویژه از جمله افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، انجام می‌شود. در ادامه مطلب این ایستگا‌ه‌ها روی نقشه نمایش داده شده است.

نقشه ایستگاه های دارای اسانسور برای تردد ویلچر مترو تهران

نقشه کلی ایستگاه‌های مترو تهران مناسب برای افراد نابینا

در حال حاضر، برخی ایستگاه‌های متروی تهران دارای امکاناتی برای تسهیل تردد افراد نابینا هستند. این امکانات شامل نمایش‌گرهای بزرگ و صوتی در ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو، نشانگرهای برجسته و برجسته‌سازی‌های بر روی زمین، و همچنین راهنمایی‌های صوتی در ایستگاه‌ها و واگن‌ها می‌شوند.

همچنین، برنامه‌ریزی برای تعبیه امکانات بیشتری برای تسهیل تردد افراد نابینا در ایستگاه‌های متروی تهران در دستور کار قرار دارد. این اقدام به منظور تسهیل تردد افراد با نیازهای ویژه انجام می‌شود. در نقشه زیر ایستگاه های مناسب برای افراد نابینا نمایش داده شده است.

بیشتر بخوانید: اهمیت کتابخوانی 

ایستگاه های مناسب سازی شده برای نابینایان در مترو تهران

ساعت کار متروی تهران(برنامه مترو تهران) 

ساعت کاری تمام خطوط متروی تهران از ساعت 5:30 تا ساعت 22:00 می باشد؛ اما خطوط انشعابی متروی تهران ساعات متفاوتی با خطوط اصلی دارند، خط انشعابی فرودگاه امام خمینی از ساعت 8:15 تا ساعت 19:20 فعالیت دارد، خط انشعابی فرودگاه مهرآباد همان ساعت کار خطوط اصلی را دارد و خط انشعابی گلشهر از ساعت 5:10 تا ساعت 14:15 فعالیت دارد.

قیمت بلیط مترو تهران مصوب سال 1402

 قیمت بلیت متروی تهران و حومه از اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ طی ابلاغ شهرداری به این صورت است که،  هزینه پایه سفر با مترو برای مسافرت‌های ۲ کیلومتری ۲هزار و ۸۵۰ تومان محاسبه خواهد شد و به‌ازای هر کیلومتر افزایش طول سفر، مبلغ ۱۴۷ ریال به مبلغ پایه اضافه می‌شود.

بهای کسر شده بابت هر سفر از کارت مبلغ‌دار برای مسافران حومه ۳هزار و ۷۷۳ تومان، هشتگرد ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان خواهد بود. قیمت انواع بلیت تک‌سفره ۱۰ درصد بیشتر از نرخ کارت بلیت مبلغ‌دار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله خطوط مترو تهران را به همراه نقشه، ایستگاه‌های دارای آسانسور برای تردد ویلچر، ایستگاه‌های مناسب‌سازی شده برای نابینایان، ساعت کار مترو تهران و قیمت مصوب جدید سال 1402 ارائه گردید. شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات در هنگام استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی راحت‌تر مسیر خود را انتخاب کنید.

 

نویسنده : مریم باغبان

مریم باغبان ملی هستم. به حوزه های هنری و برنامه نویسی علاقه مندم و در تلاش برای یادگیری زمینه های مختلف این دو حوزه هستم. در حال حاضر در جایگاه ادمین سایت مشغول به کارم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید