تبدیل شدن به یک میکاپ آرتیست حرفه ای

درآمد بالای آرایشگری یکی از دلایل جذب افراد به این حرفه است. اما اینکه از کجا شروع کنیم و چگونه یک میکاپ آرتیست حرفه ‌ای شویم به صورت راهنمایی کامل در این مقاله از سایت جت خواهید دید.
 ۱۴۰۰/۱۰/۶ | ۱۳:۰۵  زمان مطالعه 6 دقیقه امتیاز:
تبدیل شدن به یک میکاپ آرتیست حرفه ای

 در سال 2012 در آمریکا آرایشگری یکی از شگفت‌انگیزترین مشاغل با درآمد شش رقمی معرفی شد. بدون شک افراد تازه وارد در این حرفه از همان ابتدا نمی‌توانند به درآمدهای بسیار بالا برسند. اغلب میکاپ آرتیست‌های (makeup artist) مشهور نیز با تلاش‌های بسیار توانسته‌اند به جایگاه کنونی خود برسند.  دراین مقاله از سایت جت با ما همراه باشید تا شما را با روش‌های تبدیل شدن به یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای آشنا کنیم.

میکاپ چیست و میکاپ آرتیست کیست

مشهورترین آرایشگران در دنیای مد می‌توانند روزانه هزاران دلار درآمد کسب کنند. فردی مانند "سم فاین" یکی از خلاق‌ترین و پردرآمدترین میکاپ آرتیست‌های جهان با درآمد روزانه 3500 محسوب می‌شود. با این حال آن چه مسلم است پرسود بودن این حرفه در دنیای کسب و کار است. یکی از دلایلی که اغلب افراد را به سمت این حرفه می‌کشاند نیز همین موضوع است. اما چگونه می‌توان یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای شد؟ برای میکاپ آرتیست شدن باید از کجا شروع کرد؟ چه مدت زمانی طول می‌کشد تا یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای شویم؟ و ... احتمالاً سؤالاتی هستند که ذهن شما را به خود درگیر کرده‌اند.
در مرحله اول و قبل از آن که وارد یک حرفه شوید باید تعریف درستی از آن حرفه بدانید. این که دقیقاً چگونه شغلی است و چه کاری باید انجام دهید. آرایشگری در حقیقت بخشی از صنعت زیبایی است که خود شامل زیر مجموعه‌های بسیاری است. یکی از زیرمجموعه‌های این حرفه، میکاپ آرتیستی است که با استفاده از محصولات آرایشی، ظاهر افراد را به بهترین شکل آن‌ها بهبود می‌بخشد. برای یک میکاپ آرتیست شدن شما نیازمند یادگیری اصول پایه و تکنیک‌های آرایشی هستید. اما داشتن مدرک برای این حرفه به نوع فعالیت شما و موقعیت جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. این که بخواهید یک میکاپ آرتیست آنلاین شوید، بدون شک نیازی به کسب مجوز ندارد. اما در ایران برای آن که بتوانید در سالن خود مشغول به کار شوید، باید مدراک و مجوزهای لازم را کسب کنید. 
مرحله بعدی دانستن شاخه‌های مختلف این حرفه است و اینکه علاقه دارید در کدام شاخه فعالیت کنید؛ در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و بعد از آن به سراغ مراحل تبدیل شدن به یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

موقعیت‌های شغلی میکاپ آرتیست

یک فرد میکاپ آرتیست بسته به علاقه خود می‌تواند در زمینه‌های بسیاری مشغول به کار شود. در این بخش چند گزینه شغلی برای این حرفه را معرفی می‌کنیم.

1. آرایش مد

اگر تا کنون عکس‌ها و تصاویری از صنعت مد دیده باشید، متوجه می‌شوید که نوع آرایش صورت آن‌ها تناسب بسیاری با طرح لباسشان دارد. معمولاً این قبیل آرایش‌ها تنها به منظور برجسته کردن چشم‌انداز لباس‌ها انجام می‌گیرند و در زندگی روزمره کسی به این شکل آرایش نمی‌کند. بنابراین اگر به صنعت مد و آرایشگری علاقه‌مندید می‌توانید در این زمینه فعالیت کنید.

آرایش مد و تبذیل شدن به یک میکاپ آرتیست

2. آرایش عروس

میکاپ آرتیست‌های عروس تنها بر روی آرایش جشن عروسی تمرکز دارند. هدف اصلی این میکاپ آرتیست‌ها زیبا کردن عروس مطابق با سلیقه اوست که برای این کار قبل از مراسم جشن، جلساتی به منظور انتخاب نوع سبک آرایش برگزار می‌شود. 

3. آرایش برند زیبایی

بدون شک اغلب شما با این دسته افراد در شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارید. این افراد با استفاده از حرفه خود به برجسته کردن محصولات آرایشی شرکت‌های صنعتی فعال در حوزه لوازم آرایشی کمک کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. 

4. گریم سینمایی

میکاپ آرتیست یا گریمور یکی از پایه‌های اصلی در صنعت فیلم‌سازی محسوب می‌شود. در این صنعت گریمور بسته به نوع فیلم و سبک داستان، گریم‌ها و میکاپ‌های متفاوتی را انجام می‌دهد. در این شغل معمولاً افراد ساعت‌های بسیار طولانی باید در صحنه حضور داشته باشند. به همین دلیل کار بسیار سختی است که هر کسی از عهده آن برنمی‌آید. اما اگر به این شاخه علاقه دارید حتما آن را دنبال کنید و یقین داشته باشید که توانایی انجام هرکاری را دارید. 

5. آرایش تئاتر

تئاتر نیز تا حدودی شبیه به سینما است. با این تفاوت که در تئاتر بازی به صورت زنده اجرا می‌شود. به همین دلیل گریم افراد باید در برابر عرق، گرما و نور مستقیم خورشید بسیار مقاوم باشد. ساعت کاری آرایش تئاتر بسیار کمتر از سینما است. 

6. رنگ‌آمیزی صورت و بدن

رنگ‌آمیزی بر روی صورت و بدن یکی دیگر از مشاغل مربوط به میکاپ آرتیست‌ها است که معمولاً هنر آن‌ها بر روی پرده در تئاتر و رویدادهای خاص به نمایش گذاشته می‌شود.

3. گام برای میکاپ آرتیست شدن 

برای آن که یک میکاپ آرتیست حرفه ای شوید، اول باید اشتیاق و شوق کافی برای آن را داشته باشید. سپس مراحلی را برای موفقیت در مسیر شغل رویایی‌تان دنبال کنید. 

1. جستجوی فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی

یکی از موارد بسیار مهم در این حرفه، محصولات آرایشی هستند. کیفیت محصولات آرایشی تأثیر مستقیمی بر کیفیت هنرنمایی شما دارد. بنابراین در اینترنت، شبکه‌های مجازی و محل زندگی‌تان به دنبال بهترین فروشگاه‌های آرایشی بگردید و حتماً تمامی وسایل خود را از بهترین برندها و با بالاترین کیفیت تهیه کنید. البته اگر تازه کار هستید و نمی‌دانید چه لوازمی برای تکمیل کیت آرایشی‌تان لازم دارید، ابتدا دوره‌های آموزشی خود را بگذرانید و سپس اقدام به خرید کنید.

2. آموزش حرفه‌ای

برای میکاپ آرتیست شدن باید به صورت عملی و حرفه‌ای آموزش ببینید. گذراندن دوره‌های حرفه‌ای آرایشگری نه تنها شما را با تکنیک‌های آرایشی آشنا می‌کند، بلکه فرصت رویارویی با دیگر هنرمندان آرایشی را خواهید داشت و همچنین خلاقیت و کار تیمی را در خور افزایش می‌دهید. از تجربیات هنرمندان فعال در این زمینه کمک بگیرید. این که چه مسیری را طی کرده‌اند و چگونه به جایگاه کنونی خود رسیده‌اند.

یکی از مواردی که در بحث آموزش اهمیت بسیاری دارد، آموزشگاهی است که به آن مراجعه می‌کنید. حتماً قبل از آن که به مرکزی مراجعه کنید، کارها و نحوه آموزش آن را از نزدیک ببینید. هنرمندان حرفه‌ای، بدون شک حرفه‌ای نیز آموزش می‌دهند. از طرفی اغلب مراکز آموزشی، فروشگاه‌های معتبری را برای خرید کیت آرایشی معرفی می‌کنند. ولی با این حال شما در این زمینه ابتدا جستجو کرده و سپس از یک مکان مطمئن خرید کنید. امروزه وبینار زیادی در زمینه آموزش آرایش‌گری نیز تشکیل می‌شود که می‌توانید در ان شرکت کنید.

آموزش حرفه ای میکاپ آرتیست شدن

3. دریافت مجوز

در بسیاری از کشورها برای میکاپ آرتیست شدن نیازی به کسب مجوز نیست. اما در ایران برای آن که بتوانید در سالن خود مشغول به کار شوید، حتماً باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. مجوزها نیز از سوی اتحادیه آرایشگران و سازمان فنی و حرفه‌ای صادر می‌شوند.

چگونه میکاپ آرتیست حرفه‌ای شویم؟

در مرحله قبل مراحل میکاپ آرتیست شدن را بیان کردیم. همه کسانی که دوره‌های میکاپ را می‌گذرانند و مجوزها را دریافت می‌کنند، قطعاً در کار خود حرفه‌ای نیستند. برای حرفه‌ای شدن چیزی بیش از گذراندن یک دوره و دریافت مجوز لازم است. اگر قصد حرفه‌ای شدن دارید، با ما همراه باشید چراکه به قسمت های جالب حرفه ای شدن رسیده ایم.

بایدها و نبایدهای حرفه‌ای شدن

بعد از آن که دوره‌های لازم را گذراندید، هنگام شروع به کار، هیچ موقعیت شغلی را رد نکنید. حتی اگر شغل مورد علاقه شما نباشد. زیرا هر موقعیت شغلی، فرصتی برای یادگیری بیشتر است. شما باید به تمامی ارتباطات بالقوه‌ای که می‌توانید ایجاد کنید، بیاندیشید. برای حرفه‌ای شدن به ویژه در حرفه میکاپ باید همیشه به دنبال شبکه‌سازی باشید. همچنین از آن جا که نام شما تأثیر مستقیمی با حرفه و هنر شما دارد، ضروری است که از تأثیر مثبتی که بر دیگران می‌گذارید مطمئن شوید. 

  • مشخص کردن مسیر حرفه‌ای شدن

اولین کاری که بعد از گذراندن دوره میکاپ باید انجام دهید، فکر کردن به حوزه فعالیتتان است. شما باید دقیقاً تعیین کنید که قصد فعالیت در کدام موقعیت‌های شغلی مرتبط با میکاپ را دارید. آیا قصد فعالیت در زمینه آرایش عروس را دارید؟ یا می‌خواهید تنها افراد مشهور را آرایش کنید؟ شاید هم قصد فعالیت در سینما و ... را داشته باشید. شما باید ابتدا مسیر خود را مشخص کنید. همچنین، شما می‌توانید با یادگیری میکاپ در زمینه ارائه خدمات خانگی و راه‌اندازی کسب و کار خانگی پر سود نیز فعالیت داشته باشید.

  • به‌روز بودن و اشتراک گذاری تکنیک‌های کاربردی

در صنعت آرایش و زیبایی هر میکاپ آرتیستی تکنیک‌ها و سبک خاص خود را دارد. در طول هر دوره نیز تکنیک‌های کاربردی بسیاری توسط میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای ابداع می‌شود که با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اگر قصد حرفه‌ای شدن دارید باید تمامی تکنیک‌های روز دنیا را یاد بگیرید و خود نیز مدام در تلاش برای ابداع شیوه‌های نوین و کاربردی در صنعت آرایشگری باشید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

  • تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

لازمه حرفه‌ای شدن، شناخته شدن در جامعه است. برای آن که هنر و حرفه خود را به دیگران نشان دهید، باید از شیوه‌های مختلف تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوید. تبلیغ کردن یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن خود به مردم است. این که دقیقا چه کسی هستید و چه هنری دارید. هر چه بیشتر لیست مخاطبین خود را گسترش دهید، در موقعیت شغلی بهتری قرار خواهید گرفت. بنابراین مدام در حال شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط با دیگران باشید. این کار به شما کمک می‌کند که موقعیت‌های شغلی بسیاری بر سر راهتان قرار گیرد.

  • خوش برخورد بودن

خوش برخورد، دوستانه و صمیمی بودن حتی در روزهایی که حال چندان خوبی ندارید، شما را بیش از حد حرفه‌ای نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید در شغل خود حرفه‌ای عمل کنید، هرگز لبخند زدن و با روی خوش با مخاطبانتان صحبت کردن را فراموش نکنید.

  • کار کردن در کنار حرفه‌ای‌ها

قبل از آن که به صورت مستقل مشغول به کار شوید حتماً در کنار یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای مدتی فعالیت داشته باشید. کار کردن در کنار یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای نه تنها باعث تمرین بیشتر می‌شود، بلکه به شما در تکمیل کیت آرایشی‌تان بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها زمانی که در کنار یک فرد حرفه‌ای تمرین می‌کنید، موارد و نکات بسیاری را که ممکن است در آینده با آن‌ها مواجه شوید را یاد می‌گیرید. از این رو به مرور زمان غرایز آرایشی شما نیز بهبود می‌یابند و می‌توانید سبک خاص خود را نیز ایجاد کنید.

  • تمرین کردن

تمرین کردن، راهکاری است که شما را به سمت حرفه‌ای شدن می‌کشاند. برای آن که دانش خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارید، باید تمرین بسیاری داشته باشید. دوستان و اعضای خانواده بهترین گزینه برای تمرین نمونه کارهایی است که آموخته‌اید. از طرفی با تمرین زیاد به اشتباهات خود پی می‌برید و می‌توانید آن‌ها را اصلاح کنید. 

  • آلبوم کاری داشته باشید

برای آن که هنر و حرفه خود را به دیگران نشان دهید، حتماً یک آلبوم کامل از نمونه کارهای‌تان را آماده کنید. این آلبوم باید شامل طیف گسترده‌ای از کارهای شما باشد تا دیگران بتوانند درک کاملی از حرفه و هنر شما داشته باشند. یکی از نکات بسیار مهم در این کار، کیفیت عکسی است که در آلبوم حرفه‌ای‌تان قرار می‌دهید. شما باید به عنوان یک آرایشگر حرفه‌ای با کیفیت‌ترین عکس‌ها را با وضوح بالا در آلبوم کاری‌تان بگذارید.

  • نور مناسب

یکی از مواردی که در کیفیت آرایش تأثیر بسیاری می‌گذارد، نور مناسب هنگام میکاپ است. آرایشگرانی موفق هستند که از نور طبیعی در طول روز بیشترین استفاده را ببرند. اما همیشه نور طبیعی به تنهایی کفایت نمی‌کند. برای آن که به صورت حرفه‌ای کار کنید، از نورهای طبیعی سفید در محل کارتان استفاده کنید. معمولاً چراغ‌های LED برای این کار مناسب‌اند. نکته دیگری که باید بدانید، آن است که نور را نباید بالای سر مشتری قرار دهید. نور باید به گونه‌ای تنظیم شود که به صورت یکنواخت چهره مشتری را در بربگیرد.

  • محصولات آرایشی با کیفیت

محصولات آرایشی و برندی که در کار خود استفاده می‌کنید، نشان‌دهنده شخصیت شما به عنوان یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای است. اگر تصمیم دارید از محصولات زیبایی با کیفیت پایین‌تر استفاده کنید، به سادگی نمی‌توانید مشاغل با کیفیتی را که این روزها متخصصان آرایش به دنبال آن هستند، جذب کنید. 

  • صادق باشید

در کار خود با مشتریان و مخاطبانتان صادق باشید. عدم صداقت موجب بی‌اعتمادی افراد به شما و غیرحرفه‌ای نشان دادنتان می‌شود. بنابراین همیشه در آن چه هستید و انجام می‌دهید صادق باشید تا دیگران با اعتماد کامل به شما مراجعه کنند. 

چه مدت طول می‌کشد تا یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای شویم؟

اغلب کسانی که به آرایشگری علاقه و قصد ورود به این حرفه را دارند، می‌خواهند بدانند چه مدت زمانی طول می‌کشد تا یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای شوند؟ چقد سریع می‌توان به کسب درآمد رسید؟ در پاسخ به این قبیل سؤالات باید بگوییم که مدت زمان لازم برای شروع و حرفه‌ای شدن کاملاً به خود شما بستگی دارد.

در برخی افراد دو ماه و در بعضی دیگر دو سال و حتی بیشتر طول می‌کشد. این که بخواهید از همان ابتدا به صورت مستقل فعالیت داشته باشید، یا قبل از مستقل شدن در یک سالن مشغول به کار شوید. همه این‌ها به خود شما بستگی دارد.

همیشه در هر کاری اولین سال شروع فعالیت، سخت‌ترین دوران است. زیرا علاوه بر تجربه کمی که دارید، مخاطبانتان نیز اندک هستند. کسب تجربه کاری و جلب اعتماد مردم، فرآیندهایی هستند که به مرور زمان اتفاق می‌افتند.

بنابراین آن چه در حرفه‌ای شدن شما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد، ارتباطات و تبلیغات است. این دو به شما کمک می‌کنند تا گستره فعالیتتان را افزایش دهید و موقعیت‌های شغلی بیشتری را برای خود بسازید. برای حرفه‌ای شدن و حرفه‌ای ماندن هرگز صداقت را فراموش نکنید.

جمع بندی

 در پایان لازم است بگوییم که اگر می‌خواهید در عرصه هنر آرایش و میکاپ مشهور شوید، باید در کشف فرصت‌های یادگیری فعال باشید. این امکانات یادگیری، شامل شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های آرایشگری برای تبدیل شدن به یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای یا ثبت نام در آموزش‌های پیشرفته توسط شرکت‌های آرایشی مختلف است.

برای حرفه‌ای شدن همچنین می‌توانید افراد مشهور در این حرفه را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. با هنر و سبک آن‌ها آشنا شوید و تمرین کنید. تمرین، تبلیغ، به‌روز بودن، صداقت و ایجاد ارتباطات بیشتر، مهم‌ترین اصول برای حرفه‌ای شدن هستند.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (1 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۳ فروردین ۱۴۰۲
مفیدوخوب بود سپاس 😎👌