تاثیرات تکنولوژی بر یادگیری دانش‌ آموزان

تکنولوژی در امر آموزش جزء اساسی‌ترین نیازهای هر جامعه‌ای است. در این مقاله، برای بررسی اثرات مثبت تکنولوژی بر یادگیری دانش آموزان، با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۰/۵/۴ | ۰۱:۴۷  زمان مطالعه 3 دقیقه
تاثیرات تکنولوژی بر یادگیری دانش‌ آموزان

در نسل‌های گذشته شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که در روزگاری بحث استفاده از تکنولوژی در آموزش به چنین مقوله‌ جدی و قابل تأملی برای همه جوامع تبدیل شود. مدارس از یک الی دو سیستم رایانه برای انجام امور خود استفاده می‌کردند. ولی با گذر زمان و استفاده جوامع پیشرفته از تکنولوژی، دیگر جوامع هم بر آن شدند که از این قائله عقب نمانند چرا که پیشرفت تکنولوژی همه را ناگزیر به استفاده همه جانبه از آن می‌کرد کما اینکه امروزه می‌بینیم کودکان در این حوزه چه بسا اطلاعات بیشتری از والدین خود داشته باشند.

 ما در این مقاله از سایت جت قصد داریم چند مورد از تاثیرات مثبت و منفی استفاده از تکنولوژی در امر آموزش را بررسی کنیم و در انتها با مقایسه مزایا و معایب آن، نتیجه بگیریم که استفاده از تکنولوژی بهتر است یا عدم استفاده از آن!

تکنولوژی چیست و چه اهمیتی بر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارد؟

تکنولوژی به مجموعه ابزارها، فرآیندها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که برای حل مسائل و ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها به کار می‌روند. تکنولوژی آموزشی نیز به کاربرد تکنولوژی در فرایند آموزش و یادگیری گفته می‌شود.

استفاده از تکنولوژی آموزشی می‌تواند بهبودی در فرایند یادگیری دانش‌آموزان، جذب توجه و علاقه آن‌ها به دروس و همچنین افزایش همکاری و ارتباطات بین دانش‌آموزان و معلمان داشته باشد. همچنین، استفاده از تکنولوژی آموزشی می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری معلمان در فرایند آموزش شود.

تکنولوژی آموزشی می‌تواند بهبودی در کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان و همچنین افزایش بهره‌وری معلمان داشته باشد.

تاثیرات مثبت تکنولوژی بر یادگیری دانش‌آموزان

  • افزایش اعتماد به نفس

دانش‌آموزانی که با تکالیف آکادمیک مشکل دارند ولی توانایی بالایی در کار کردن با رایانه دارند، معمولا زمانی که می‌توانند با استفاده از ابزار فناوری و تکنولوژی تکلیف خود را سریع‌تر و بهتر انجام دهند  و مدیریت زمان داشته باشند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. مورد دیگر اینکه دانش‌آموزان می‌توانند کارهایی با رایانه انجام دهند که ممکن است والدین آن‌ها ندانند. بنابراین به آن‌ها حس اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد.

  • نوآوری و خلاقیت

به دلیل در دسترس بودن اطلاعات زیاد و به روز، دانش‌آموزان می‌توانند با سرعت بیشتری این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و به مرور به حس شکوفایی و خلاقیت دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کند.

  • دسترسی بهتر به آموزش 

تکنولوژی باعث شده هر شخصی در هر زمان و مکانی که باشد بتواند در هر زمینه‌ای آموزش ببیند. به دلیل رشد تکنولوژی و استفاده همه جانبه از آن دیگر نیاز نیست که لزوما دانش‌آموزان برای یادگیری و آموزش در مدارس و محیط‌های آموزشی حضور پیدا کنند. افراد می‌توانند با صرف وقت و انرژی کمتر و از طریق تکنولوژی آموزش ببینند. برای مثال دانش‌آموزان می‌توانند یادگیری برنامه‌نویسی را به صورت مجازی در منزل از طریق آموزش‌های متناسب با با توجه به رده سنی خود فراگیرند.

  • داشتن روش‌های جذاب و متنوع 

معلم‌ها می‌توانند از روش‌هایی مانند پاورپوینت، پادکست و سایر محتواهای شنیداری و دیداری در رسانه‌های مختلف اجتماعی برای جذاب‌تر شدن بحث آموزش استفاده کنند. همچنین تکنولوژی این امکان را به  افرادی که دارای بیماری یا شرایط خاص هستند، می‌دهد که از آموزش مانند دیگران بهره ببرند یا بدون رفتن به موسسه به یادگیری زبان انگلیسی در منزل بپردازند.

  • حس همکاری

تجربه معلم‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد دانش‌آموزان تمایل زیادی دارند که در زمینه کار با رایانه، به کسی که در مورد رایانه چیزی نمی‌داند آموزش دهند و از این طریق می‌توان حس همدلی و نوع‌دوستی را در دانش‌آموزان مشاهده کرد.

  • افزایش دقت و تمرکز 

دانش‌آموزانی که از تکنولوژی برای یادگیری دروس خود استفاده کنند، می‌توانند مطالب را بهتر و با دقت‌تر یاد بگیرند زیرا آنان می‌توانند محتوای آموزشی خود را چندین بار ببینند و تمرکز آن‌ها در یادگیری بالا می‌رود.

به طور خلاصه می‌توان به نقش مهم آموزش از طریق تکنولوژی در بالا بردن بازده دانش‌آموزان، امیدواری به آینده تحصیلی، همکاری و استفاده از امکانات آموزشی از راه دور اشاره کرد. این ویژگی اخیر که ذکر شد در ایامی که کرونا تمام جهان را درگیر کرد به کمک آموزش و ارتباط افراد در سراسر دنیا آمد و باعث شد با عدم امکان آموزش حضوری، همچنان اکثر دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند و پرواضح است در جوامعی که از قبل به استفاده از تکنولوژی در امر آموزش اندیشیده بودند، دسترسی دانش‌آموزان به آموزش و تحصیل بهتر است.

تاثیرات منفی تکنولوژی بر یادگیری دانش‌آموزان

  • عدم علاقه به مطالعه 

از آن جایی که گفتیم به دلیل رشد تکنولوژی اطلاعات زیادی به صورت سریع  و آسان در دسترس است، دانش‌آموزان کمتر مطالعه می‌کنند و در صورت مواجه شدن با هر سوال و مسئله‌ای به جای مطالعه، به جستجوی سریع در اینترنت می‌پردازند.

  • عدم یادگیری مهارت‌های ارتباطی اجتماعی

تکنولوژی باعث شده که دانش‌آموزان در روند آموزش بیشتر به صورت انفرادی و شخصی عمل کنند. اگر این موضوع دائمی شود قطعا مهارت‌های اجتماعی آنان در آینده تضعیف می‌شود.

  • مشکلات جسمی 

یکی از تاثیرات مخرب تکنولوژی اعتیادآور بودن آن است. به دلیل اینکه اطلاعات و محتواهای زیادی در دسترس هستند ممکن است دانش‌آموزان به جای یادگیری دروس به مسائل دیگری بپردازند در اثر استفاده بیش از حد از تکنولوژی دچار آسیب جسمی شوند.

  • تضعیف انگیزه برای سخت‌کوشی

یکی دیگر از نتایج در دسترس بودن سریع و آسان اطلاعات در زمینه‌های مختلف این است که دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند از مقالات و محتواهای در دسترس دیگران استفاده کنند و همین موضوع باعث می‌شود روحیه‌ سخت‌کوشی کمتری داشته باشند.

  • امکان تقلب و سهل‌انگاری برای دانش‌آموزان

تکنولوژی باعث شده  که افراد ارتباط راحت‌تر و سریع‌تری با هم داشته باشند. اما گاهی همین ویژگی تکنولوژی باعث می‌شود که دانش آ‌موزان به جای اینکه فکر کنند برای اینکه سریع‌تر به جواب برسند به تقلب روی‌ می‌آورند. در این مورد به نظارت بر امور دانش‌آموز نیاز است.
 
به طور خلاصه دانش‌آموزان نیاز به آموزش و در همه زمینه‌ها دارند و اگر تکنولوژی بدون آموزش و نظارت در اختیار آن‌ها قرار داده شود نتایجی از قبیل موارد بالا برای آن‌ها اتفاق می‌افتد که خوشایند نخواهد بود و یادگیری آن‌ها را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

چشم انداز تکنولوژی بر آموزش دانش آموزان در آینده

چشم انداز تکنولوژی در آموزش و یادگیری دانش‌آموزان در آینده، به دلیل پیشرفت روزافزون تکنولوژی، بسیار روشن و پر رنگ است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، انتظار می‌رود که استفاده از تکنولوژی در فرایند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان به شکلی بیشتر و گسترده‌تر ادامه یابد. در آینده، انتظار می‌رود که تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت مجازی،ش مصنوعی، رباتیک و سایر فناوری‌های نوین در فرایند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان به کار گرفته شوند.

همچنین، با توجه به اینکه تکنولوژی آموزشی می‌تواند بهبودی در کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان و همچنین افزایش بهره‌وری معلمان داشته باشد، انتظار می‌رود که استفاده از تکنولوژی آموزشی در آینده به شکلی گسترده‌تر و عمیق‌تر ادامه یابد.

جمع‌بندی

استفاده از تکنولوژی برای آموزش به وضوح تاثیرات مثبت زیادی بر یادگیری دانش‌آموزان دارد و در آینده شاهد رشد بیشتر و سریع‌تری در این حوزه خواهیم بود. به موازات پیشرفت تکنولوژی، نحوه و تاثیر استفاده از آن در امر آموزش هم پیشرفت خواهد کرد و تمامی معلمان و دانش‌آموزان باید استفاده از تکنولوژی را به صورت کامل یاد بگیرند.

استفاده از تکنولوژی در امر آموزش نتیجه تحقیقات روانشناسی بوده ولی لزوما به این معنی نیست که تاثیرات مخربی ندارد. تکنولوژی باید به عنوان یک ابزار قدرتمند یادگیری در کلاس درس و با نظارت معلمان آموزش‌دیده استفاده شود.  

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید