بهترین روش های گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن یکی از بهترین روش‌های تعامل و وفادارسازی کاربران . برندسازی، افزایش فروش، افزایش مخاطب، احترام به کاربران، ایجاد حس اعتماد و... از مهمترین مزایای این روش است.
 ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ | ۱۵:۴۷  زمان مطالعه 6 دقیقه
 بهترین روش های گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن از بهترین روش‌های درگیرکردن مخاطبان به شمار می‌رود. از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های آن می‌توان به درج کد روی محصولات و قرعه‌کشی از میان کدها اشاره کرد. نمونه جدیدتر آن‌که همگی با آن برخورد داشته‌ایم و البته اثرگذارتر است برگزاری یک بازی در پیج اینستاگرام و درخواست از فالوئرها برای پاسخ به سؤال است.

صدالبته بهترین نوع آن طراحی اختصاصی یک بازی برای برند است به طوری که کاربر را به سمت خرید سوق دهد. اما بیایید با هم نگاه دقیق‌تری به گیمیفیکیشن و نحوه طراحی آن داشته باشیم.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن ادغام و به‌کارگیری بازی در تجربیات و موقعیت‌هایی است که بازی در آن‌ها جایگاهی ندارد یا اصلاً قرار نبوده بازی در آن تعبیه شود. البته بازی‌های در نظر گرفته شده باید به گونه‌ای جذاب باشند که مخاطب نتواند در مقابل آن‌ها مقاومت کند. در واقع معنی اصلی گیمیفیکیشن، بازی‌وارسازی است.

باید توجه داشت که گیمیفیکیشن همیشه به معنای بازی کردن واقعی نیست، بلکه در واقع منظور درگیر کردن حواس بیشتر کاربر با محتواست.

با گیمیفیکیشن بازاریابی شما از روش‌های خسته‌کننده و کسالت‌بار تکراری به یک روش سرگرم‌کننده و خلاقانه تبدیل خواهد شد که نتیجه بسیار پربارتری برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت.

گیمیفیکیشن چیست؟

 

بیشتر بخوانید : چگونه برنامه هایی که نصب نمی شوند را نصب کنیم؟ 

یک نمونه گیمیفیکیشن موفق

برای نمونه نرم‌افزار Autodesk یک شرکت نرم‌افزاری شناخته‌شده است که به ارائه خدمات رایگان محدود قبل از خرید محصول کامل اهمیت زیادی می‌دهد.

این شرکت برای اینکه بخش‌های ناشناخته نرم‌افزارش با روش بازی به خریداران احتمالی نشان دهد، یک نسخه آزمایشی رایگان از Autodesk 3D Max تهیه کرد که در آن کاربران یک پروفایل داشتند و می‌توانستند مأموریت‌های خود را در پروفایلشان مشاهده کنند. با انجام هر مأموریت رتبه فرد در پروفایل افزایش می‌یافت و یک نشان به وی اعطا می‌شد.

این نسخه آزمایشی بازی مانند در نوع خود بسیار موفق عمل کرد. به طوری که خرید نرم‌افزار از سوی استفاده‌کنندگان نسخه آزمایشی 10 درصد افزایش پیدا کرد و حتی تعداد دانلودهای نسخه آزمایشی نیز تا 40 درصد بیشتر شد.

 

مزایای گیمیفیکیشن

این روزها بازاریابی نسبت به گذشته دشوارتر شده است. شاید در گذشته با یک تبلیغ ساده تلویزیونی می‌شد بازار را در دست گرفت اما امروزه باید تمام تلاش‌تان را برای تعامل و مشارکت بیشتر کاربران به کار بگیرید. به همین دلیل گیمیفیکیشن به کمکتان می‌آید. از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برندسازی
  • درگیرکردن و تعامل کاربران
  • افزایش فروش
  • بازگشت سرمایه بهتر
  • وفادارسازی مشتریان

و تازه سختی کار اینجاست که باید همه این‌ها را هم‌زمان با هم انجام دهیم.

خوشبختانه با گیمیفیکیشن می‌توان همه این‌ها را هم‌زمان با هم انجام داد! و این یکی از مزیت‌های فوق‌العاده آن است. در ادامه بیشتر در مورد مزیت‌های گیمیفیکیشن صحبت خواهیم کرد:

7 مزیت مهم گیمیفیکیشن در بازاریابی

بازاریابی گیمیفیکیشن شناخت در مورد برند شما را افزایش می‌دهد و مردم بیشتر به برندتان دسترسی پیدا خواهند کرد

همه مردم بازی را دوست دارند و با هر چیز سرگرم‌کننده‌ای به وجد می‌آیند. وقتی شما برای بازاریابی از گیمیفیکیشن استفاده کنید می‌توانید مشتری‌های جدید را با یک روش خلاقانه و جدید به سمت برند خود جذب کنید. افرادی که وارد بازی می‌شوند با یک روش سرگرم‌کننده با محصولاتتان آشنا خواهند شد و این تجربه در ذهنشان باقی خواهد ماند.

به خصوص اگر در بازی، جایزه، رتبه و رقابت هم بگنجانید مردم را به فالو کردن، اشتراک‌گذاری و لایک کردن بازی‌تان در شبکه‌های اجتماعی ترغیب خواهید کرد. به این ترتیب بیشتر تبلیغ خواهید شد.

بر اساس یک تحقیق که توسط برندهایی نظیر پپسی، نایک و دل صورت گرفت، با افزودن گیمیفیکیشن به سایت، تا 13درصد تعداد کامنت‌ها و تا 22درصد تعداد اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت.

بازاریابی گیمیفیکیشن برای نسل جدید جذاب‌تر است

نسل جدید در جهان دیجیتالی بزرگ می‌شوند. آن‌ها حتی خواندن، فکر کردن، بازی کردن و برقراری ارتباط با دیگران را نیز در این محیط یاد می‌گیرند. این نسل دوست دارند در محیط دیجیتالی به چالش کشیده شوند و در واقع به‌نوعی نسبت به تبلیغات سنتی مقاومت دارند.

نسل جدید یک نسل بصری‌اند. این نسل با گوشی‌های هوشمند و ویدیوها بزرگ شده‌اند و می‌توان گفت دایره توجهشان تقریباً به اندازه یک ماهی قرمز است.

دقیقاً به دلایل ذکرشده، گیمیفیکیشن همان نوع تبلیغاتی است که این نسل می‌پسندند و برایشان قابل هضم است. با این نوع تبلیغات در آینده نزدیک هم چنان می‌توانید مؤثر بمانید.

بازاریابی گیمیفیکیشن کاربران را درگیر می‌کند و به روشی سرگرم‌کننده بر رفتار مشتری اثر می‌گذارد

گیمیفیکیشن ابزار بسیار خوبی برای اثر گذاشتن روی رفتار کاربران و تصمیم‌گیری‌هایشان برای خرید است. برای اینکه در این راه به هدف خود برسید باید بدانید چه موقع به بازیکن جایزه بدهید.

برای مثال فیسبوک به کسانی که به طور مرتب پست می‌گذارند با لایک جایزه می‌دهد و به این ترتیب فرد را ترغیب می‌کند تا برای گرفتن لایک‌های بیشتر دوباره پست بگذارد و فعال باشد.

7 مزیت مهم گیمیفیکیشن در بازاریابی

به وسیله بازاریابی گیمیفیکیشن می‌توانید اطلاعات مشتری را جمع کنید

این اطلاعات برای طراحی کمپین‌ها و تبلیغات و یا حتی بازی‌های موفق‌تر بسیار سودمند خواهند بود.

برای به دست آوردن این اطلاعات می‌توانید در ازای تکمیل پروفایل کاربر به وی یک کد تخفیف یا یک نشان بدهید. هم‌چنین اگر یک بازی طراحی کرده‌اید می‌توانید در ابتدا یا حتی اواسط بازی نام، ایمیل، شماره تماس و اطلاعات موردنیازتان را از بازیکن سؤال کنید. رفتارهای کاربر در حین بازی نیز می‌توانند نشانه‌های خوبی از شخصیت وی باشند.

با این روش می‌توانید پیام‌ها و تجربه کاربری برندتان را شخصی‌سازی کنید

در بازاریابی شخصی‌سازی، اعتمادسازی و ایجاد حس وفاداری در مشتری بسیار مهم است. هر چه تلاش‌های بازاریابی‌تان بر روی گروه مورد هدف بیشتر بر اساس شخصیت ایشان سازگار شده باشد، کمپین‌هایتان مؤثرتر و ماندگارتر خواهند بود.

با این روش از دو نظر می‌توانید شخصی‌سازی انجام دهید:

  • شخصی‌سازی بر اساس اطلاعات مشتری
  • شخصی‌سازی بر اساس لایک‌های مشتری و انواع مشتری

تاکنون وقتی صحبت از شخصی‌سازی می‌شد، همه افکار به سوی ارسال ایمیل‌هایی می‌رفت که با نام کوچک مشتری شروع می‌شدند؛ اما گیمیفیکیشن شخصی‌سازی را به مرحله بعدی می‌برد به این معنا که شما از این پس می‌توانید ایمیل‌هایی حاوی راه‌حل‌های نیازها و علایق مشتریانتان برایشان ارسال کنید.

بازاریابی گیمیفیکیشن وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد

گیمیفیکیشن یک تجربه خشنودکننده برای مشتریان می‌سازد. مشتریان با جایزه گرفتن، برنده شدن در رقابت‌ها و لایک گرفتن احساس رضایت می‌کنند و برای اینکه دوباره این حس را تجربه نمایند مجدداً به بازی برمی‌گردند و این حس وفاداری در آن‌ها ایجاد می‌کند.

شما نیز به عنوان بازاریاب موقعیت‌هایی در اختیار دارید تا در بازی مشتری شریک شوید:

  • در بازی فان ایجاد کنید: در مواقعی که بازیکن به یک پیشرفت دست می‌یابد، به مرحله بعد می‌رود یا ... 
  • با افزودن رقابت و کمی سرگرمی، یک رقابت دوستانه در بازی ایجاد کنید.
  • تولد و سالگردهای بازیکن را جشن بگیرید.

هدف شما از گیمیفیکیشن باید این باشد که مشتری دوباره به برند برگردد و از محصولات یا خدمات آن استفاده کند.

گیمیفیکیشن ابزار مناسبی برای تحقیق در مورد مشتری و بازخوردهای اوست

به عنوان یک بازاریاب باید همواره در رأس بازار قرار داشته باشید و با تحقیقات بازاریابی و جمع‌آوری اطلاعات از بازخورد مشتری، دانش بازاریابی‌تان را بالا ببرید و این کار آسانی نیست. مردم معمولاً همکاری نمی‌کنند. پرسشنامه پر نمی‌کنند و یا مصاحبه نمی‌کنند. اما گیمیفیکیشن یکی از روش‌هایی است که خیلی آسان آن‌ها را با خود درگیر می‌سازد.

همان طور که گفته شد، در ازای پاسخ به هر سؤال یک امتیاز به کاربر بدهید. سؤالات را یکجا نپرسید، بلکه در اواسط بازی یا در ابتدای هر مرحله بپرسید و بسیاری تاکتیک‌های دیگر.

بیشتر بخوانید: بهترین dns برای بازی و گیم

تفاوت بازی و گیمیفیکیشن

بازی در نوع خود فقط با هدف سرگرمی ایجاد شد. هرچند در بازی نیز ما نکاتی را می‌آموزیم؛ اما شاید در ابتدا هدف از خلق آن آموزش نبوده بلکه با هدف وقت‌گذرانی، با هم بودن، سرگرمی و در واقع خوش‌گذرانی ایجاد شده است.

بعدها که متوجه شدند نکات آموخته‌شده حین بازی چه اثرات عمیق و ماندگاری در ذهن و روان بشر باقی می‌گذارد، به آموزش از طریق بازی روی آوردند. به این منظور از استراتژی‌هایی که در بازی استفاده می‌شود برای آموزش نکات موردنظر استفاده می‌شود. این استراتژی‌ها عبارت‌اند از:

  • جایزه گرفتن
  • رقابت سالم
  • سرگرم‌کننده بودن
  • جذابیت
  • درگیر کردن ذهن
  • و ...

به استفاده از این استراتژی‌های بازی با اهداف تغییر رفتار و آموزش و در یک زمینه غیر تفریحی گیمیفیکیشن گفته می‌شود.

اولین کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش بوده است و مدرسان و معلمان در کلاس‌های درس برای آموزش نکات درسی از بازی بهره گرفته‌اند؛ اما امروزه گیمیفیکیشن به بازاریابی و بسیاری مشاغل دیگر واردشده و با رونق گرفتن آن در آینده نزدیک تحول عظیمی در بسیاری از صنایع ایجاد خواهد کرد.

گیمیفیکیشن چه تأثیری در فروش ما دارد؟

با افزودن گیمیفیکیشن به بازاریابی، در واقع مشتری را به طور عمیق‌تری درگیر می‌کنید؛ چراکه احساسات انسانی را نشانه می‌گیرید و مردم به طور عادی به اجتماعی بودن، یاد گرفتن، ماهر شدن، رقابت کردن و جایزه گرفتن واکنش مثبت نشان می‌دهند.

این باعث می‌شود مشتری دوباره و دوباره به شما مراجعه کند؛ بنابراین شما با استفاده از گیمیفیکیشن مشتریان را نه برای یک بار خرید، بلکه برای بارها و بارها خرید به سمت خود می‌کشانید.

گیمیفیکیشن چه تأثیری در فروش ما دارد؟

اهمیت گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

با وجود افزایش استفاده از اینترنت به خصوص از طریق گوشی‌های هوشمند و وقت‌گذرانی مردم از طریق این ابزار، منطقی‌ترین روش برای بازاریابی برندها، حضور در این محیط است.

به‌علاوه، همان طور که گفته شد، نسل جدید با محیط دیجیتال بزرگ شده‌اند، بازی‌هایشان دیجیتالی بوده و صد در صد نسبت به بازاریابی‌های سنتی مقاومت خواهند کرد. بهترین محیط برای بازاریابی نسل جدید همین محیط دیجیتال و به خصوص گیمیفیکیشن محسوب می‌شود.

مراحل گیمیفیکیشن در ابتدای کار

برای اینکه گیمیفیکیشنی که طراحی می‌کنید کار کند و شما را به مقصودتان برساند باید برنامه داشته باشید:

هدف داشته باشید

آیا هدف شما از طراحی این گیمیفیکیشن این است که کاربران مجدداً بارها و بارها به سایت شما مراجعه کنند؟

آیا قصد دارید کاربران را با محصولات یا خدمات خود و طرز استفاده از محصولاتتان آشنا کنید؟

آیا قصد دارید کاربران را به خرید ترغیب کنید؟

فراموش نکنید قصد شما طراحی بازی و فروش آن نیست، در گیمیفیکیشن باید بازاریابی کنید.

مسیر را مهندسی کنید

فرایند گیمیفیکیشن باید مانند قیف فروش عمل کند. از میان شرکت‌کنندگان، خروجی‌های مدنظرتان را انتخاب کنید و برای هریک ارزش خاصی در نظر بگیرید. سپس استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازی را مشخص کنید طوری که شما را به هدف تجاری‌تان برسانند. (در  بخش بعدی در این مورد به تفصیل صحبت خواهیم کرد.)

جایزه

مشوق‌ها باید برای کاربر بااهمیت باشند. مکانیک‌های بازی فقط یک وسیله هستند که کاربر را به پایان بازی هدایت کنند. این مکانیک‌ها باید به سادگی سفارشی کردن یک سایت وردپرسی باشند. اگر همین سفارشی‌سازی را به نحوی سطح‌بندی کنید که بازی از یک مرحله به مرحله دیگر برود، به هدف خود دست یافته‌اید.

دید کلی داشته باشید

هدف خود را بر روی استراتژی بازاریابی‌تان متمرکز کنید و اجازه ندهید بازی با اهداف تجاری یا خدمات و محصولاتتان تداخل داشته باشد.

سرگرم‌کننده باشد

اطمینان حاصل کنید که آنچه طراحی کرده‌اید جذاب است و با نیازها و تمایلات کاربر تناسب دارد (برای مثال از لحاظ سرگرم‌کننده یا آموزشی بودن) و فقط به هدف خودتان فکر نکنید (فقط در فکر فروش نباشید).

3 روش گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی و قیف فروش

استراتژی قیف فروش یک روش خطی ساده است. در این پروسه یک کاربر بعد از دریافت پیام بازاریابی، در یک مرحله مشخص از خرید وارد می‌شود که وی را به سوی سایت شما هدایت می‌کند و شما وی را متقاعد می‌کنید که از شما خرید کند.

از این رو به این استراتژی، قیف گفته می‌شود که:

  • شما پیامتان را به طیف وسیعی از افراد جامعه می‌رسانید
  • از این طیف وسیع، عده کم‌تری دعوت شما را پاسخ گفته و به سایت شما سر می‌زنند
  • از میان کسانی که به سایت شما سر می‌زنند، عده کمتری متقاعد به خرید می‌شوند
  • از میان کسانی که به خرید متقاعد شده‌اند، فقط برخی می‌توانند کالای مورد نظرشان را پیدا کنند
  • و از آن میان نیز فقط عده‌ای موفق به خرید خواهند شد
  • از میان کسانی که از شما خرید کرده‌اند، عده خیلی کمتری دوباره برای خرید به شما مراجعه می‌کنند و تبدیل به مشتریان وفادار خواهند شد
  • از میان مشتریان وفادارتان، عده کمی حتی ممکن است خرید از شما را به دیگران نیز پیشنهاد کنند

همان طور که ملاحظه کردید، این روند مانند یک قیف برعکس عمل می‌کند که دهانه آن گشاد بوده و هرچه به جلو پیش می‌رود باریک‌تر می‌شود.

شما باید از همین استراتژی خطی قیف فروش در گیمیفیکیشن استفاده کنید.

اما چگونه باید از گیمیفیکیشن برای هدایت کاربر در قیف فروش به سمت جلو استفاده کرد؟

3 روش گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی و قیف فروش

از کاربر بخواهید پروفایل خود را تکمیل کند

در پروفایل کاربر، سؤالاتی نظیر اینکه برای چه چیزهایی بیشتر خرج می‌کند، به خرید چه چیزهایی علاقه‌مند است، چه چیزهایی را آنلاین می‌خرد و مواردی از این دست بپرسید. حتی می‌توانید در پاسخ به این سؤالات خودتان از میان محصولاتتان گزینه بدهید.
برای اینکه کاربر به پاسخ دادن تشویق شود، یک کد تخفیف 5 یا 10 درصدی برای کسانی که پروفایل خود را تکمیل کرده‌اند در نظر بگیرید.

سپس با توجه به پروفایل کاربران برای هر کاربر یک ایمیل اختصاصی شامل کالاهای موردعلاقه وی ارسال نمایید.

به خریدارانی که خریدار دیگری را معرفی می‌کنند امتیاز دهید

می‌توانید بعد از تکمیل فرایند خرید به خریدار یک کد اختصاص دهید و با تعبیه دکمه‌های اشتراک‌گذاری از وی بخواهید با معرفی سایت شما به دوستان و آشنایان و وارد کردن کد ایشان هم دوستان وی از تخفیف برخوردار شوند و هم وی به ازای هر نفر که با معرفی ایشان از سایت شما خرید می‌کند یک بن تخفیف دریافت نماید.

به این ترتیب نه‌تنها خریدار را به یک خریدار وفادار تبدیل کرده‌اید بلکه وی را به تبلیغ سایتتان نیز ترغیب نموده‌اید.

به ازای هر خرید یک بن برای خریدار در نظر بگیرید

به هر محصول بسته به ارزشی که دارد یک یا چند بن تخفیف اختصاص دهید. به عنوان مثال برخی محصولات قیمت بالایی دارند و نمی‌توان بن‌ تخفیف زیادی برای آنها در نظر گرفت. سپس فضایی برای مشتریان در نظر بگیرید تا بتوانند بن‌های خود را خرج کنند. مثلاً به ازای هر 50 بن می‌توانید یک محصول رایگان به انتخاب خود به مشتری ارائه کنید یا به ازای هر 100 بن یک تخفیف 10 درصدی برای خرید از دسته محصولات دیجیتال و... در نظر بگیرید.

جمع بندی:

گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی یکی از بهترین روش‌های تعامل و وفادارسازی کاربران است که باعث می‌شود به صورت مستمر و پایدار با آنها در ارتباط باشید. برندسازی، افزایش فروش، افزایش مخاطب، احترام به کاربران، ایجاد حس اعتماد و... از مهمترین مزایای این روش است.

نویسنده : نسا زنگی

کارم را به عنوان محتواگذار و مترجم در یک شرکت معتبر سئو شروع کردم و بعد از مدتی با گذراندن دوره‌های تخصصی سئو، آن را به صورت حرفه‌ای‌تر ادامه دادم. تقریباً تمام وقتم را به مطالعه در حوزه سئو و محتوانویسی می گذرانم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید