کپشن چیست

کپشن توضیحات متنی مکملی است که زیر تصاویر و ویدیوهای شما در شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شود تا بتوانید دقیق‌تر منظور خودتان را به مخاطبان برسانید و از جزئیات بیشتری استفاده کنید. در ادامه مقاله با ما در سایت جت همراه باشید تا با تولید کپشن‌های جذاب آشنا شوید.
 ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ | ۱۵:۵۹  زمان مطالعه 4 دقیقه امتیاز:
کپشن چیست

شما چه کاربر ساده اینستاگرامی باشید، چه یک مدیر محتوای حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعیِ یک کسب و کار، قطعا یکی از دغدغه‌هایتان تولید کپشن‌های حرفه‌ای  است. در ادامه مقاله خواهیم خواند که کپشن چیست و چگونه می‌توان یک کپشن جذاب نوشت؟

کپشن چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که اساساً کپشن یعنی چه و کپشن نویسی چیست؛ باید بگویم که کپشن (caption) یک کلمه انگلیسی است و به معنای عنوان و یا توضیح خلاصه یک مفهوم می‌باشد. شاید این اصطلاح را تا الان تنها برای اینستاگرام به کار برده باشید، اما بهتر است بدانید در تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و یا پیام‌رسان‌های داخلی مانند روبیکا و شاد هم، کپشن به کار می‌رود.

عکس و ویدیوهای منتشر شده گاهی به طور کامل منظور ما را نمی‌رساند. در این زمان، یک توضیح به صورت متن همراه با عکس یا ویدیو نوشته و منتشر می‌شود که به آن کپشن می‌گویند.

در واقع همان متنی است که همراه با عکس یا ویدیو پست می‌شود. نوشتن کپشن به آن سادگی‌ها نیست که به نظر می‌رسد. چرا که نوشتن یک متن جذاب و گیرا که بتواند منظورتان را در قالب کلمات به خواننده منتقل کند، گاهی ساعت‌ها از شما وقت می‎گیرد.

کپشن چیست

چگونه کپشن بنویسیم؟

برای نوشتن یک کپشن جذاب برای مخاطبِ سه ثانیه‌ای (که نهایت تمرکزی که برای خواندن هر پست صرف می‌کند به طور متوسط، سه ثانیه است) باید دقیقا همان ارزشی که به یک محتوای متنی در مقالات مختلف می‌دهیم و به زبان خودمانی می‌نویسیم، در کپشن نیز به کار ببریم.

احتمالا خودتان هم تجربه کردید، کپشن‌های کتابی و کلیشه‌ای عموما حوصله مخاطب را سر می‌برد. بنابراین برای نوشتن یک کپشن جذاب که علاوه بر خودمانی بودن، لحن رسمی نیز داشته باشد، یک ساختار کلی را باید در نظر بگیرید. 
ساختار یک caption باید به این صورت باشد: 

  • تیتر: این قسمت می‌تواند شامل همان عنوانی باشد که روی عکس یا ویدیو نوشته شده است.
  • لید: همان یکی دو خط اول کپشن می باشد که بعد از آن مقدمه متن آورده می‌شود.
  • مقدمه: در اینجا برای آماده کردن مخاطب نسبت به موضوع اصلی، مقدمه‌چینی می‌کنید.
  • بدنه اصلی: محتوا یا منظور اصلی را بعد از مقدمه بیان می‌کنید.
  • نتیجه‌گیری و کال تو اکشن: در انتهای کپشن نیز نتیجه‌گیری می‌کنید و مخاطبان را از طریق کال تو اکشن تشویق می‌کنید تا بازخوردی از پست‌تان داشته باشند. 

شاید تمام این موارد به صورت مجزا در کپشن‌ها آورده نشود اما اگر دقت کنید می‌بینید این موارد اولیه در یک کپشن صحیح و حرفه‌ای به صورت پیوسته و پشت سر هم آورده شده است. 

چگونه کپشن بنویسیم

کپشن در اینستاگرام چیست

حالا که با معنی کلی کپشن آشنا شدیم و روش کلی نوشتن آن را یاد گرفتیم، می‌خواهیم ببینیم کپشن در اینستاگرام چیست. یکی از فرصت‌های طلایی برای برقرار کردن ارتباط با مخاطب اینستاگرامی، کپشن اینستاگرام است.

نهایت کاراکترهایی که می‌توانید در محتوای متنی خود در اینستاگرام به کار ببرید حدود 2000 کاراکتر است. ضمن اینکه کپشن‌های طولانی حوصله مخاطب را سر می‌برد و در نهایت اگر آن گیرایی و جذابیت لازم را برای کاربر نداشته باشد، با خواندن دو خط اول، پست شما را رد کرده و سراغ پست بعدی می‌رود.

  • چگونه در اینستاگرام کپشن بنویسیم؟ 

وقتی بر روی دکمه افزودن پست زده و عکس یا ویدیو مورد نظرتان را انتخاب کردید، قسمتی با عنوان "نوشتن کپشن" می‌آید که در آنجا می‌توانید متن مورد نظرتان را بنویسید.

برای نوشتن کپشن بهتر است با فشار دادن دکمه اینتر، کپشن را از آیدی اینستاگرام‌تان جدا کنید چون در آن صورت، متن به آیدی شما چسبیده و به صورت چپ چین نشان داده می‌شود که ظاهر زیبایی ندارد. پس اول بهتر است یک نیم فاصله و سپس اینتر بزنید و بعد متن مورد نظرتان را بنویسید. 

در نظر داشته باشید دو سه خط اول کپشن، حکم برگ برنده را برایتان دارد. چون مابقی متن در قسمت" بیشتر بخوانید" پنهان می‌شود که اگر توانسته باشید با دو سه خط اول، توجه کاربر را جلب کنید، بر روی "بیشتر بخوانید" کلیک می‌کند. 

بیشتر بخوانید : نحوه نصب اپلیکیشن اینستاگرام بر روی کامپیوتر و موبایل

  • معنی پ.ن در اینستاگرام

اگر دقت کرده باشید (و یا شاید خودتان هم استفاده کرده باشید) در انتهای کپشن، جمله‌ای با علامت اختصاری پ.ن به معنای پی نوشت، نوشته شده است که در واقع اگر شک و شبهه یا حرفی در متن جا مانده، توضیح داده شود. پ.ن چیزی شبیه به پاورقی در کتاب‌های ادبیات است که راجع به متن یا کلمه‌ای در متن، توضیح داده یا نکته‌ای را گفته است.

مثلا در حرف زدن‌های روزمره حرفی را میان حرف دیگر که نه چندان مرتبط است با گفتن "راستی..." اطلاعات جزئی یا غیر اصلی دیگری به مخاطب می‌دهیم. پ.ن در اینستاگرام دقیقا حکم همین را دارد.

  • محدودیت‌های اینستاگرام

در کپشن بیشتر از 2200 کاراکتر نمی‌توانید به کار ببرید که البته چندان نیاز هم پیدا نخواهید کرد. چرا که کپشن موثر در عین جذابیت، کوتاه و گیرا نوشته می‌شود.

دومین محدودیت کپشن به کار بردن 30 هشتگ است که البته پیشنهاد می‌کنیم با توجه به آپدیت اینستاگرام، بیشتر از 4 یا 5 هشتگ غیر تکراری در هر پست به کار نبرید. چون هشتگ زیاد ممکن است اثر معکوس بر اینگیجمنت پیج شما داشته باشد. 

برای اینکه اینگیجمنت پیچ اینستاگرام‌تان بالا رود و مطابق با الگوریتم‌های اینستاگرام پیشرفت کند، لازم است ترفندها و نکاتی را برای نوشتن یک کپشن عالی و جذاب در نظر بگیرید.

7 ترفند مهم برای نوشتن یک کپشن عالی در اینستاگرام

تا اینجا با نوشتن کپشن خوب برای اینستاگرام آشنا شدید. در ادامه به شما 7 ترفند مهم را معرفی می‌کنیم تا کپشن‌های حرفه‌ای و مناسب برای پست‌های اینستاگرام‌تان بنویسید.

  • مخاطبان‌تان را شناسایی کنید.

از بین این همه کاربر اینستاگرامی، قطعا افراد با یک سری ویژگی خاص، مخاطب پست‌های شما هستند. در واقع پرسونای مخاطب‌تان را بنویسید. جنسیت، سن، شغل، محل زندگی و علاقه‌مندی‌های آن‌ها را کشف کنید و متناسب با مخاطب‌تان شروع به نوشتن کنید. 

  • پیام خودتان را شناسایی کنید.

پیج شما هویت شما است. دوست دارید مردم شما را با چه خدمات و ویژگی به یاد بیاورند. لحن کپشن‌هایتان را خودمانی بنویسید. کاربری که پست‌های اینستاگرام را پشت سر هم و بدون وقفه یکی یکی رد می‌کند، حوصله خواندن نقد و بررسی‌های فلسفی ندارد مگر اینکه موضوع یا لحن شما به گونه‌ای باشد که منجر به توقف چند ثانیه‌ای او روی کپشن شما شود.

لحن موثر و جذاب مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. بسته به زمینه‌ای که در آن فعالیت دارید، لحن و صدایتان را بشناسید و بعد همه چیز را برای شناخت برند خودتان بچینید.

  • در دو خط اول، مهم‌ترین و موثرترین حرف‌تان را بزنید.

نکات کلیدی یا مهم‌ترین بخش کپشن‌تان که می‌خواهید از آن طریق دعوت به اقدام کاربر کنید، در همان چند خط ابتدایی کپشن بگنجانید. این چند خط اول باید به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب برای خواندن ادامه کپشن که در قسمت "more"  قرار گرفته است، ترغیب شود.

البته درست است که می‌گوییم کپشن طولانی در حوصله کاربر نمی‌گنجد اما این به معنای خلاصه کردن بیش از حد متن نیست. درنتیجه منظور اصلی را در همان ابتدا بگویید و منشن و نتیجه‌گیری و هشتگ را به انتهای متن‌ بسپارید. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید کپشن باید کوتاه یا بلند باشد، منتها تاثیری را که می‌توانید با یک جمله بگذارید، در یک متن، نگنجانید.

بیشتر بخوانید: متن تبلیغاتی برای جذب مشتری

در دو خط اول مهم ترین حرف را به عنوان کپشن بنویسید

  • کاربر را تشویق به اقدام کنید.

احتمالا دیده باشید کپشن‌هایی را که شما را به تگ کردن دوستان‌تان یا شرکت در مسابقه اینستاگرامی دعوت می‌کند. متن کال تو اکشن شما هم باید به صورتی باشد که منجر به فعالیتی در کاربران شود نه اینکه فقط بخوانند و رد شوند. 
برای این کار می‌توانید از مخاطبان‌تان سوال بپرسید، آن‌ها را دعوت به گذاشتن کامنت کنید. به این ترتیب که مثلا از آن‌ها سوال بپرسید:

"شما تجربه‌ای از این دست داشتید؟"و یا آن‌ها را تشویق کنید که دوستان‌شان را تگ کنند. همچنین دعوت کنید که از طریق لینکی که در بیو قرار دادید به پروفایل شما رفته و روی لینک کلیک کند. 

  • هوشمندانه از هشتگ استفاده کنید.

شاید اگر چند سال قبل بود به کار بردن هشتگ‌های زیاد در انتهای پست تاثیر مثبتی برای بالا بردن اینگیجمنت پیچ شما داشت. اما با تغییر الگوریتم‌های اینستاگرام اگر بیش از حد هشتگ پرطرفدار در انتهای متن‌تان بگنجانید، اینستاگرام آن‌ها را به عنوان اسپم شناسایی کرده که برای پیج‌تان سودمند نیست. در نتیجه حداکثر چهار یا پنج هشتگ در پست‌هایتان به کارببرید. ضمن اینکه هشتگ‌ هر پست با پست قبلی نباید شبیه به هم باشد. 

هشتگ‌ها را به پایین متن‌تان منتقل کنید و با اینتر و نیم فاصله آن‌ها را از متن اصلی جدا کنید. بهتر است هشتگ‌ها را در اولین کامنت قرار دهید. به این ترتیب در صورتی دیده خواهد شد که کسی گزینه see all  کامنت را بزند. 

  • ایموجی‌ها را فراموش نکنید. 

حتی جدی‌ترین برندها و کسب و کارها برای جذب مخاطب و جلوگیری از حوصله سر رفتن کاربر از خواندن متن، بین جملات ایموجی‌ها یا شکلک‌های مرتبط استفاده می‌کنند. در این صورت کپشن جذاب‌تر شده و به انتقال حسی و ارتباط با مخاطب کمک می‌کند.

  • حساب‌های کاربری‌تان را معرفی کنید.

کپشن بهترین موقعیت است تا در آن بقیه اکانت‌هایتان را در توییتر، فیس بوک، تلگرام یا لینکدین معرفی کنید و به این ترتیب مخاطب بیشتر شما را می‌شناسد.

کپشن تلگرام

کپشن تلگرام نیز برای توضیح عکس یا ویدئوهایی که در تلگرام می‌فرستید، کاربرد دارد. بعد از انتخاب عکس، پایین صفحه قسمت "افزودن کپشن" را لمس کرده و متن مورد نظر را بنویسید.

کپشن‌های تلگرام معمولا کوتاه نوشته می‌شوند چون نهایت کاراکتری که می‌توانید در آن به کار ببرید، حدود 200 کاراکتر است که البته در آپدیت جدید تلگرام این محدودیت از بین رفته است.  در همان قسمت می‌توانید هشتگ مورد نظرتان را برای ایجاد دسته‌بندی یا اشاره به موضوعی خاص، بنویسید.

جمع بندی

در این مقاله،  دریافتیم که  منظور از کپشن چیست و نوشتن کپشن‌های جذاب و کاربردی، قواعد خودش را دارد. همچنین به بررسی مفهوم کپشن، چگونگی نوشتن آن در اینستاگرام به همراه بررسی 7 ترفند جذاب برای نوشتن آن در اینستاگرام و  همپنین کپشن نویسی در تلگرام پرداختیم.

نویسنده : محدثه مرادی

بهترین نویسنده ها کسایی هستند که توانستند ناگفته ترین حرفها را به کلمه درآورند. آرزوی نویسنده شدن باعث شد تا ساکت تر بشیم و بیشتر دست به قلم ببریم و بشیم عاشق این راه... هنوز راه خیلی هست اما توی همین مسیر، کلی کوچه پس کوچه واسه دیدن و گشتن و رشد کردن وجود داره که حیفه ندیده ازشون رد شد...

  نظرات کاربران (2 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید
پاسخ دهید
۱۳ فروردین ۱۴۰۱
عالی بود مرسی من توی خیلی از پست های اینستاگرام میدیدم که پایین عکس ها و ویدیو ها مینوشتن کپشن چک شه😁مرسی بابت توضیحاتتون
پاسخ دهید
۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام ممنون از این آموزش زیبا .سلامت باشید.